Göra det snyggt med btn slimline

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LNC
    • June 2020
    • 27

    Göra det snyggt med btn slimline

    Hej, har fått tag i ett 343l helglas akvarium. Akvarium har ingen ramp som täcker utan det är täckglas och belysningen är led. I akvariumet tänker jag antingen ha btn slimline eller btn moduler och det jag undrar över är tips på hur man gör det snyggt över bakgrunden när det inte är en aluram eller ramp som täcker utan man ser ju toppen på slimlinen eller modulerna. Om det t.ex är moduler som ska se ut som klippöverhäng kommer man ju se de vita på modulerna och även se ner in i dom. Typ i filterhörnet/filtermodulen. Så några tips på hur man gör det snyggt ändå?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det enklaste är ju att färga de vitgula kanterna med en vattensäker tuschpenna eller så stryka en remsa med tunn svart silikon på kanten och i silikonet kan man ju strö ut och trycka in lite av bottengruset.
    Vill man gå ett steg till kan man ju placera t.ex. en monsteria i den öppna modulen, eller så sågar man t.ex. plexiglas med en figursåg och placerar på kanten på modulerna så att dessa täcks och sedan kan man placera något på dessa (t.ex. klä ovansidan av plexiglaset med silikon med inpressat bottengrus).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • LNC
      • June 2020
      • 27

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det enklaste är ju att färga de vitgula kanterna med en vattensäker tuschpenna eller så stryka en remsa med tunn svart silikon på kanten och i silikonet kan man ju strö ut och trycka in lite av bottengruset.
      Vill man gå ett steg till kan man ju placera t.ex. en monsteria i den öppna modulen, eller så sågar man t.ex. plexiglas med en figursåg och placerar på kanten på modulerna så att dessa täcks och sedan kan man placera något på dessa (t.ex. klä ovansidan av plexiglaset med silikon med inpressat bottengrus).
      Tusen tack det verkar ju gå att fixa till då så det blir lite snyggare, silikon o strö sand blir det nog men har så svårt att bestämma mig för om jag ska köra på slimline med filterhörna för att kunna ha mycket filtermateral eller moduler, med svart bakgrund. Det jag kommer använda är endast ett tillräckligt starkt pumphuvud och mycket filtervolym. Lutar nog åt slimline med en filterhörna. Men vad tror du? Kan man få ihop en bra ”filterhörna” i en btn modul där både pumphuvud och tillräckligt filtermaterial för ett 343l får plats?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13117

        #4
        I den här modulen får du i tyå 10L filtermattekuber... http://www.akvariumkungen.se/bakgrun...alt-gnejs.html
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11217

          #5
          Här är en bra film som även visar det .

          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

          Senast redigerad av admin; 07 June 2020, 16:35.
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13117

            #6
            ... Vilket slöseri att sätta ett fjuttigt aquaball bakom istället för en hel filtermatta med pump bakom! När man får se det färdiga resultatet så är stenen utbytt och hela scapen är ändrad
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • LNC
              • June 2020
              • 27

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              I den här modulen får du i tyå 10L filtermattekuber... http://www.akvariumkungen.se/bakgrun...alt-gnejs.html
              Är ytterfilter absolut nödvändigt att köra med när man ska ha moduler i eller räcker det med en modul alt 2 moduler med pumphuvud och filtermaterial i?

              Kommentar

              • LNC
                • June 2020
                • 27

                #8
                Ursprungligen postat av admin
                Här är en bra film som även visar det .

                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                Jag har ju kört slimline i tidigare akvarium med ett filterhörn där det har varit pump bakom mattan vilket fungerade bra och var tänkt till detta nya akvarium men har nu börjat kika lite på dehär med moduler då det kan bli så jäkla snyggt om man får till det bra men vill ju slippa ytterfilter och måste då vara säker på att det räcker med pump o material i en modul alternativt 2 moduler i vardera hörn som är likadana.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13117

                  #9
                  Ursprungligen postat av LNC

                  Är ytterfilter absolut nödvändigt att köra med när man ska ha moduler i eller räcker det med en modul alt 2 moduler med pumphuvud och filtermaterial i?
                  Ja jösses, du har 343L och om du har 10L filterkuber i en modul så har du ett överdimensionerat filter så det stänker om det! Hur mycket filtermaterial man behöver beror på hur mycket fisk =mat som åker i akvariet.

                  Ytterfilter är aldrig nödvändigt!!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • LNC
                    • June 2020
                    • 27

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim

                    Ja jösses, du har 343L och om du har 10L filterkuber i en modul så har du ett överdimensionerat filter så det stänker om det! Hur mycket filtermaterial man behöver beror på hur mycket fisk =mat som åker i akvariet.

                    Ytterfilter är aldrig nödvändigt!!
                    Hur många liter i timmen behövs på pumphuvudet till 343?

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13117

                      #11
                      Tja gäller det vanlig sällskapsfisk så skulle jag själv välja en aquaclear 50 och om det är lite mer strömlevande fisk en 70... skulle jag välja iallafall, du kanske inte tycker som jag
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • LNC
                        • June 2020
                        • 27

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Tja gäller det vanlig sällskapsfisk så skulle jag själv välja en aquaclear 50 och om det är lite mer strömlevande fisk en 70... skulle jag välja iallafall, du kanske inte tycker som jag
                        Malawi det gäller

                        Kommentar

                        Arbetssätt...