Sjösten ok att lägga i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Siltberg
    • February 2020
    • 2

    Sjösten ok att lägga i akvarium?

    Plockade blandade sorter av dessa, tros det vara okej att lägga i akvarium?

  • webbsmurfen
    • February 2005
    • 27

    #2
    Sådant är i regel lurigt.. då många stenar KAN innehålla en del icke önskvärda kemikalier i ens akvarium, och ännu lurigare blir det när du har kross med blandad kompott. Du kan oftast inte se på stenen om den är ok eller inte, utan måste testas. Detta är helt beroende på vilken art av fisk du ska ha då några är känsligare än andra.

    Detta är min erfarenhet..

    När det gäller stenar över lag ..
    Det finns en massa husknep, som egentligen inte är 100% tillförlitliga, beroende på vem du frågar.
    1. Undvik mjuk sten, Ta med en spik eller kniv, rispa stenen, bler det märken i stenen undvik
    2. Ta med dig lite saltsyra (batterisyra) och sätt en droppe på stenen du tänker ta hem, får du en reaktion med att droppen bubblar, undvik stenen
    (Eller använd vinäger, men resultatet är mer osäkert)

    ^^ Ovan är vad jag brukar använda.

    Jag undviker stenar som kan bråka med vattnets naturliga PH, och missfärgade stenar som kan innehålla okända metaller som fisken inte mår bra av.

    Senast redigerad av webbsmurfen; 11 February 2020, 20:01.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Ursprungligen postat av Siltberg
      Plockade blandade sorter av dessa, tros det vara okej att lägga i akvarium?

      https://www.snabbgrus.se/p/sjoesten-...sp#prettyPhoto
      Ja den kan du köra på men den är för grov för att plantera i.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Det ser ut som att vissa stenar innehåller kalk (som man då kan testa med syra https://www.zoopet.com/akvarieguide/artikel.php?NR=171) men det behöver inte vara ett problem om man inte har fiskar som tvunget ska ha lågt pH

        Kommentar

        • Siltberg
          • February 2020
          • 2

          #5
          Oj, tackar så mycket för svar allesammans! Jag tror jag avvaktar med sjöstenen ett tag, alternativt köper jag samma sten jag har och slår sönder den till mindre delar!

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Alltså, att slå sönder sten skulle jag inte rekommendera eftersom det då kommer att bli vassa kanter!

            Kommentar

            Arbetssätt...