Feedback på ny scape :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias G
    • June 2015
    • 190

    Feedback på ny scape :)

    Länge sedan man både skrev något här och gjorde något åt akvariet för den delen också. Vissna javaormbunkar å lite småtrist överlag faktiskt. Så fick ett infall igår och rensa bort alla växter och möblera om inredningen med dem sakerna jag redan hade och fick ihop detta. Vad tycker ni? Jag tror det kan bli bra med lite grönt här och var. Lite Anubias på den stora roten i mitten kanske? Lite ny javaormbunke och sticka ner vid rötterna?


    bifogar 2 bilder

    ​​https://forumbilder.com/i/roNZ

  • åheim
    • April 2006
    • 13119

    #2
    Jag tycker ju att det inte går att arbeta med den blandningen, 2-3 olika sorters rötter/trä och 2-3 sorters sten. Jag skulle ta bort allt och bara satsa på stora buskiga växter och mossa.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Fiskburken
      • March 2019
      • 198

      #3
      Du kan ju kolla Tropicas sida om du gillar bilder: https://tropica.com/en/inspiration/ och/eller kolla på aquascaping på Youtube

      Spontant skulle jag hålla med åheim om att hardscapet skulle kunna bli mer konsekvent och intressant med färre stentyper. Framförallt skulle jag överväga att lägga till mer grus förankrat av hardscape så att det blir ett nedåtlutande plan mot en eller två sidor - det ser mycket mer tredimensionellt och därmed intressant ut än en platt yta. Men vill du ha mycket växter kan det vara värt att ha aquasoil på vissa delar istället för grus.

      Jag finner f.ö. bakgrunden distraherande i bilden men kanske är ett mindre problem i verkligheten.
      Senast redigerad av Fiskburken; 16 January 2020, 16:22.

      Kommentar

      • Jenny_E
        • July 2004
        • 661

        #4
        Härligt med en uppfräschning och bra att du gillar det! Är ju det enda som spelar roll.

        Jag har inget emot blandningen. Lite växter blir bra, kanske nån mer rot?

        Kommentar

        • Fiskburken
          • March 2019
          • 198

          #5
          Såklart, i slutändan är det viktigast att man själv känner att arrangemanget reflekterar sin egna personlighet.

          Jag tycker rötterna är snyggt lagda men stenarna skulle jag försöka göra något åt. Å andra sidan, med växter går det ju att gömma det man inte vill ska synas. T.ex. kan man plantera någon mossa på stenarna så ser det plötsligt likadana ut.

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Ser bra ut men som någon nämnde luta gruset bak i från och farm så blir det mer djup och nivå,skulle vilja hadet själv men har fiskar som gräver... så det är ganska bort kasta i mit kar. Jag gillar själv o blanda sten typer för att få de att framträda . Har själv granit, skiffer och kvarts i mitt kar. Även sten från Vättern som är någon form av sandsten, plockad från en klapperstens strand
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            Arbetssätt...