Bottenskydd för hardscape

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nijoda
    • January 2019
    • 35

    Bottenskydd för hardscape

    Önskar tips på material som är bäst att använda i akvariet för att bygga upp och silicona fast hardscape på! Typ giftfri plastskiva eller frigolit...? Något som kan ligga under vatten utan att släppa ifrån sig ämnen eller börjar mögla...
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2882

    #2
    Jag använder transparanta plexiskivor från Hornbach som skydd under hardscape och sand och för att fästa t.ex. rötter så att dom inte flyter eller rör sig.

    Kommentar

    • Nijoda
      • January 2019
      • 35

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Jag använder transparanta plexiskivor från Hornbach som skydd under hardscape och sand och för att fästa t.ex. rötter så att dom inte flyter eller rör sig.
      Ok! Funkar vilket plexiglas som helst? Eller är det någon särskild sorts plexiglas jag ska leta efter, som är lämpligt att ha i akvarium?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2882

        #4
        Sist jag köpt var faktiskt på Jula. https://www.jula.se/catalog/bygg-och...lplast-341068/
        Har inte haft några problem med den plasten.

        Kommentar

        • Nijoda
          • January 2019
          • 35

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Sist jag köpt var faktiskt på Jula. https://www.jula.se/catalog/bygg-och...lplast-341068/
          Har inte haft några problem med den plasten.
          Men najs! Tack för tipset! Är det lätt att såga till akrylplast själv?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13119

            #6
            Hyffasat med fogsvans men bäst med tigersåg...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Nijoda
              • January 2019
              • 35

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Hyffasat med fogsvans men bäst med tigersåg...
              Ok! Spricker det lätt om man kör med fogsvans?

              Kommentar

              • Nijoda
                • January 2019
                • 35

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Jag använder transparanta plexiskivor från Hornbach som skydd under hardscape och sand och för att fästa t.ex. rötter så att dom inte flyter eller rör sig.
                En ytterligare fråga: hur fäster silicon på plexiglaset? Jag tänkte nämligen limma fast hardscapen på den...

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2882

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nijoda
                  En ytterligare fråga: hur fäster silicon på plexiglaset? Jag tänkte nämligen limma fast hardscapen på den...
                  Ingen aning, men gissar att det funkar rätt bra. Vet inte vad du tänkt för hardscape som behöver limmas? Förmodligen fäster Silicon bättre på plexi än hardscape, om vi pratar sten eller rötter?.

                  Kommentar

                  • Nijoda
                    • January 2019
                    • 35

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sleaper

                    Ingen aning, men gissar att det funkar rätt bra. Vet inte vad du tänkt för hardscape som behöver limmas? Förmodligen fäster Silicon bättre på plexi än hardscape, om vi pratar sten eller rötter?.
                    Jag tänker silicona fast stenformationer på plastskivan. Du tror att silicon fäster dåligt på sten?

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2882

                      #11
                      Silicon håller säkert ihop det hela. Ser en del som limmar ihop stenar för att säkra så dom håller sig på plats. Inte sett någon som limmat fast på plexi, eller varför det behövs?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...