BTN är gröna och rosa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • platon
    • November 2012
    • 14

    BTN är gröna och rosa?

    Hade tröttnat på min gamla stora och bruna (till Malawi) hembyggda bakgrund, vill har en grå och lite mer slimmad i 320L hörnakvarium.
    Googlade fram BTN slim line, River och Basalt/gneiss var alternativen.
    Väl i affären är färgen på gneiss rödbrun som bäst, rosa som värst.
    Och River går mot grönt, både de mörka och ljusa partierna. Nåväl, vill inte ha rosa, så valde River.
    Men det blev alldeles för grönt! Kolla på bilden, underlaget under akvariet är grönt liggunderlag, som jämförelse. Efter vattenfyllning blev de ännu värre, mintgrönt! Ser frdjvlgt ut! Oerhört besviken och ledsen nu.

    Bifogar foton (utan vatten), hajar så klart att foton på just färger kan vara missvisande, men jämför med alla gamla bilder där ute, gneiss är inte röd, utan sand/beige och River är enbart grå, utan gröna tendenser.
    Edit, försöker bifoga, men Zoopet säger att jag inte har behörighet att överföra bilagor.
    Får ladda upp på annat håll och bädda in.
    Funkar inte heller, blir bara "x".
    Klickbara länkar då.

    Så, min undran är helt enkelt, är det någon som också ser/upplever förändring i färger hos BTN? Kanske efter tyskarna tog över 2015 som det ska vara grönt istället för grått.







  • david_i
    • July 2019
    • 4

    #2
    Jag var i exakt samma sits som dig för några veckor sedan. Blev totalförtjust i River-färgen efter lite googlesökningar men fruktansvärt besviken när jag såg hur den faktiskt såg ut. Jag lyckades hitta EN platta som faktiskt var grå, alla andra var gröna och jag behövde tre stycken så det slutade med att jag valde sand-versionen istället.
    Jag var i kontakt med flera butiksägare angående detta och det verkar som att den gröna nyansen är "den nya". Helt klart verkar det som att BTN har gått ner sig ordentligt sedan tyskarna kom in i bilden.

    Kommentar

    • platon
      • November 2012
      • 14

      #3
      "Skönt" att det inte bara är jag som märker detta.
      Har mailat BTN, får se om jag får något svar.
      Gissa hur mycket jag ångrar mig just nu...tid och pengar och så blev det bara fult (och grönt, mint/turkos med vatten i).
      Kan inte förstå detta val hos BTN alls, kanske grönt gör det några kronor billigare eller någon miljömärkt färg eller nåt.
      Hoppas nu på riktigt mycket alger och att färgen på BTN numera inte består, utan mörknar.

      Funderar annars allvarligt på att blaska på med ny färg och försegla med akvarielack, men då hade ju kunnat göra en egen igen!
      Senast redigerad av platon; 12 November 2019, 12:23.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #4
        Supertrist att din planering och vision inte blev vad du hade tänkt dig. Hoppas du får till inredningen ändå så att du blir nöjd. Kanske bakgrunden kommer att se annorlunda ut med algpåväxt och att belysningen i framkant kanske tonar ner färgerna en aning. Ska bli intressant att höra svaret från BTN...om du får något.

        Kommentar

        • platon
          • November 2012
          • 14

          #5
          Bildgooglar Malawi lite och på många bilder är det lite grönskimrande, såg även på Facebook att BTN-tysken dyker, kan tänka mig att han fått en uppenbarelse i Malawi och ringt målaren och sagt "Nein grau! Mehr grün!"

          Nä, nu ska jag trösta mig med ett gäng Auratus.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Först skall sägas att jag absolut idag inte har någon koll över färgen på BTN-bakgrunder idag men jag känner till hur det var förr och hur produktionsprocessen fungerar.
            Alla BTN-bakgrunder är handmålade vilket innebär att de aldrig är identistiska. Det spelar kanske ingen större roll om man har 1 bakgrund i akvariet men har man Slimline så har man ju ofta flera och och då blir det ju viktigt att de "matchar" varandra - så i alla fall jag skulle aldrig köpa BTN- via nätet utan bara i en affär där de har ett stort urval att välja mellan.

            Sedan måste man också tänka på att även om inte bakgrunden i sig ändrar färg så ser den olika ut i olika miljöer, beroende av vilken belysning den utsätts för. En takbelysning i en akvarieaffär (ofta en kall belysning) ger ofta ett helt "annan" färg än akvariebelysningen som oftast är något varmare. Så hur bakgrunden ser ut i akvarium beror till stor del på vilken akvariebelysning man har. I alla fall förr (vet inte hur det är idag) så blev BTN-bakgrunderna snyggare i en akvariebelysning som gav samma sken som solen - dvs ca 6500 Kelvin.

            I akvarier utan växter har man ofta ett högre Kelvintal på rören, men jag har inrett många sådana akvarier med BTN-bakgrunder genom årens lopp och det gick ofta bra, men jag minns inte vilka rör som jag då använde (inte ens säker på att dom finns idag) så man får testa dig fram.
            Dock det är ju lite samma problem som när man väljer fiskar efter rör (eller tvärtom) - dvs olika rör förstärker olika fiskfärger och försämrar andra. Mitt "favoritrör" förr för malawiakvarier var ofta Sylvania Groluxrör som hade något år på nacken och som börjat mattas av.
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 13 November 2019, 09:53.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • platon
              • November 2012
              • 14

              #7
              Absolut, har testat med RGB, den förblir grön i alla nyanser än rent blått och rött, gul gör den lite varmare/brunare i färgen.

              Och att de är handmålade syns på "rätt sätt", d.v.s. att nyansen skiftar något mellan de fyra delar jag köpte, men ingen är helgrå, de går alla mot grönt, även det 10-tal basalt/gneiss som fanns i butiken gick också mot grönt. Lime stone hade dock inget grönt i sig, men den var så extremt blev och jag hade ju tänkt att River skulle ge lite mer liv, nu ser det ut som en källare från någon 70-tals institution i akvariet.

              För mig är det helt obegripligt som sagt, finns ingen anledning att blanda in grön nyans någonstans.

              Gnäll, gnäll...

              Kommentar

              Arbetssätt...