Sand/grus inredning till malawi/ afrikanska ciklider.?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pop81
    • May 2019
    • 130

    Sand/grus inredning till malawi/ afrikanska ciklider.?

    Hej!
    Jag håller på att inreda mitt 240l juwel Rio. Har inhandlat vit hålsten/kalsksten från afrika samt ett gäng svarta stenar också från afrika. Dyrt men fint! Lite skiffer som jag nog inte kommer använda. Hade tänkt ha back to nature slimline vit kalksten.

    Så nu hade jag velat ha tipps på lite grövre sand eller finare grus av bra kvalité som skulle kunna passa både estetiskt och för invånarna.?

    Har tittat på den vita ciklid sanden men tycker att korn storleken är lite för liten samt att den är lite väl vit o den svarta är för mörk Hade tänkt ha malawi eller Tanganyika eventuellt Viktoria. Inga onaturliga färger utan ett någorlunda natur troget utseende. Kan tillägga att det blir lite tåliga växter i också. Tacksam för tipps!
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ja till ett malawi skule jag köra finkornig sand typ rådasand eller nåt åt det hållet (ifall dem får för sig att gräva). Jag skulle hålla mig till en sorts sten för det blir inte snyggt (tycker jag) om man blandar olika stenstrukturer och färger...

    Nåt sånt här skulle jag sikta på:
    700 liters tank, 5 mbuna species, JBL lighting, Fluval filtering
    Senast redigerad av åheim; 30 June 2019, 22:38.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Pop81
      • May 2019
      • 130

      #3
      Ja det va snyggt. Tack för tipset det blev en vit finkornig blandsand o sen en grövre svart som jag ska blanda ut den med. Nu blev det tyvärr två sorters sten eller tre fast två färger har lagt ner för mycket pengar på att inte använda stenen ca 1500kr men man lär sig till nästa gång. Tack för tippset

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        I denna artikel https://www.zoopet.com/index.php?opt...111&Itemid=999 finns det ett foto på sanden i malawisjön om du är intresserad av hur det ser ut där.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Pop81
          • May 2019
          • 130

          #5
          Tack för tipsen o länken!!
          Min sand är mer ljus o sen tänkte jag blanda in mer svart på grund av mina svarta stenar men som någon sa hade det varit bättre o hålla sig till en sorts sten!!!
          Det ser inte alls bra ut med två olika sorters sten. tycker båda grott partierna är jävligt snygga o bra var för sig men det ser jävligt lustigt, onaturligt ut ihop. Som tur väl har jag inte lagt i grus o vatten ännu. Får ta mig en rejäl funderare

          Kommentar

          • Pop81
            • May 2019
            • 130

            #6
            Hej! Tack för tippsen​!
            Har varit o inhandlat mer sand o hålsten i dag. Jag skippar de svarta grott partiet helt! Kommer eventuellt behålla några mindre stenar o gömma i sanden. smoak Stone tror jag de heter de är svarta med en hinna av vitt över.
            Jag har utökat med mer hålsten istället det blev snyggare. Det blev ett långt rev i stället för två mindre.

            Bakgrunden är redan fast cilikonad btn White limestone så inte mycket o göra åt det. Det blir ciklidsand som är vit 0.5-1.2 mm. Jag har köpt två olika en som är lite mer ljus beige färgen o en som är mer vit båda har typ nån %inslag av svarta o lite ljusrosa och gråa korn.

            Så i morgon ska jag tvätta sanden o köpa lite tåliga växter o fylla karet.
            Jag har juwels pump och filter som följde med. Har köpt till en eheim streamon 6500 också! Det borde väl räcka eller?
            Det blir nog till 90% säkerhet malawi. Tycker utbudet på de andra afrikanerna Viktoria o Tanganyika är för dåligt. Sen är ju malawi så fina.

            Kommentar

            • Pop81
              • May 2019
              • 130

              #7
              Vilka växter mer än anubias kan man ha? Vallisinera? Java ormbunke? Är det några speciella arter av dem som ni rekommendera?

              Kommentar

              • Pop81
                • May 2019
                • 130

                #8
                Ok men har läst att det går att ha växter i malawi kar också men jag vill ju inte ha det om det påverkar fisken på ett negativt sätt. Tack för tippsen

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Malawi_forever

                  Växter tillför mjukhet i vattnet. Malawi vill har hårt vatten. Man riskerar bara sänka hårdheten eller få ett instabilt PH värde. Jag kör aldrig växter till malawi. Definitivt inte Java ormbunke. Det är rena maten för Mbunor.
                  Många växter trivs alldeles utmärkt i hårt vatten, så ur den synpunkten är det inga problem.
                  Många säger också att Malawi äter växter och det gör några få arter (t.ex. H. oxyrhynchus) likaväl som några få sydamerikanska ciklidarter gör det så ur den synpunkten är det inga större problem
                  Problemet är egentligen istället att många Malawiciklider gräver och det gör att växterna flyter upp hela tiden.

                  Så om man vill ha malawi och växter ihop så
                  1/ välj helst växter som man kan förankra i underlaget
                  2/ välj växter som tål hårt vatten /de allra flesta arter)
                  3/ Välj inte extremt mjukbladiga växter
                  4/ Undvik växtätande arter som H. oxyrhynchus

                  Jag har själv utan problem haft malawiakvarium som innehållit en massa växter (jag gillade främst Vallisneria).
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Pop81
                    • May 2019
                    • 130

                    #10
                    Ok tack så mycket för info! Blir nog lite tåliga växter iallafall även om det biotops enligt inte är korrekt men det är väl inte min kalksten/hålsten heller så får göra ett riktigt biotop akvarie nästa gång istället.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...