Sand - Rio das Mortes, Mato Grosso, Brasilien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Firre Fena
    • April 2019
    • 8

    Sand - Rio das Mortes, Mato Grosso, Brasilien

    Jag skulle behöva hjälp av er som har kunskaper om olika sandtyper, fabrikat och Sydamerika. Då jag har noll kunskaper om akvariesand så har jag hamnat i limbo i vad det gäller val av sand. Har försökt läsa mig till och kollat på det bildmaterial som finns på div sidor på nätet och Youtube. Sanden är ofta väldigt ljus i nyanserna och går emot ljust gul/röd till mörkt brunröd.

    Min dröm är att få till ett litet utsnitt av en sandbanksbiotop till ett stim av Kolglödstetror. Nu är det inte själva huvudfloden utan någon liten biflod eller en sk korvsjö. Har hittat en inspirationsbild
    bild 8 den med en vattensamling med växtlighet runtomkring. Nu är det både ljus, skugga och lite brunt slam på botten men man ser tydligt sanden.

    Jag har hittat en sand som är för dyr för mig - ADA Colorado Sand - som är 1-3 mm och kostar 399 kr för 8 kg. Jag behöver minst 3 säckar. Det blir ju lite svettigt med 1200 kr för sanden...

    1. Finns det någon billigare variant som har ungefär samma färg?
    2. Är fraktionen 1-3 mm bra eller ska det vara finare sand?

    Inga växter ska planteras då det kommer att finnas flytande växter och växtlighet runt en del kanter. Akvariet som jag funderar på just nu har måtten 120 x 25 x 25 cm, 75 L och mängd substrat blir ca 25 kg.
    Senast redigerad av Firre Fena; 31 May 2019, 17:13.
  • Firre Fena
    • April 2019
    • 8

    #2
    Jag får inte med hela länkadressen av någon anledning så jag lägger in den här: http://www.aquamir63.ru/publ/akvariu...ndae/8-1-0-311

    Kommentar

    • Firre Fena
      • April 2019
      • 8

      #3
      Tack för ditt svar Malawi_forever. Jag hade missat att jag fått ett svar här i tråden.

      Lite lustigt att du tipsar om den naturvita sanden som jag funderat på så vi är på samma spår. Även det där att försöka blanda den med en annan nyans. Det finns en beigefärgad sand från samma tillverkare som jag hoppas ska ge mig rätt nyans.

      Kommentar

      Arbetssätt...