Mogen sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeanM
    • June 2008
    • 227

    Mogen sand?

    Hur lång tid tar det innan sanden har tillräcklig mängd mikroorganismer i ett nytt akvarium?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Vad menar du. - Tillräckligt för vad? Vilka mikroorganismer syftar du på? Hur många, vilka och hur stora fiskar har du i akvariet? Hur ofta, med vad och hur ofta matar du? Använder du bakteriekultur? etc. etc.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Som Kjell säger så mängden microorganismer beror ju på vad som finns i karet.
      Men det tar några månader att få igång livet i sanden men när den väl vaknat till liv så kan mändgden microorganismer ökas och sänkas ganska snabbt beroende på belastning.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • JeanM
        • June 2008
        • 227

        #4
        Jag har fått en vattenskada och måste flytta mitt 540 l kar, tio diskusar, lite kardinaltetror och några ansistrus. Jag vet inte för hur lång tid, jag har ingen lust att inreda karet på nytt medan de lagar golvet, tänker spara sanden vid sidan om. Undrar om den klarar sig i vatten eller om jag måste göra rent den för att den inte ska "surna"

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ska sanden ligga i hinkar så måste du skölja den, men du kan väl kanske ha en del sand kvar i karet?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Viktigare att försöka hålla igång filter under tiden om det går. Sanden får man nog skölja ifall man tar den ur karet vilket man antagligen bör/måste göra.

            Kommentar

            • JeanM
              • June 2008
              • 227

              #7
              Sleaper - menar du skölja rent den helt och hållet och sen börja om från början?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Man skall absolut skölja sanden tämligen noggrant, men använd inte varmt vatten för det är bara bra om en del nyttobakterier överlever.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #9
                  Ursprungligen postat av JeanM
                  Sleaper - menar du skölja rent den helt och hållet och sen börja om från början?
                  Jepp! Rotar man runt eller lägger tillbaka osköljd sand (eller lägger sköljd sand ovanpå osköljd) så blir det en inblandning av mulm och detrius som ofta resulterar i att bottnen ruttnar och det bildas svavelväte etc. Att skölja sanden påverkar inte "incyklingen" så mycket. Viktigare att hålla igång filter, som sagt. "Better safe than sorry" gäller i ett sånt här läge tänker jag.

                  Kommentar

                  • JeanM
                    • June 2008
                    • 227

                    #10
                    Okej, tack, det var det jag vill veta

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Jag svarar inte nu för att motsäga sleaper utan för att jag har en helt annan erfarenhet av bottens betydelse och den är jag har fått stora problem dem gånger jag bytt ut sandbotten fast filtret har varit inkört. Däremot har jag aldrig fått problem när jag bara bytt filtret, och bytt det rakt av också utan samkörning.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2876

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Jag svarar inte nu för att motsäga sleaper utan för att jag har en helt annan erfarenhet av bottens betydelse och den är jag har fått stora problem dem gånger jag bytt ut sandbotten fast filtret har varit inkört. Däremot har jag aldrig fått problem när jag bara bytt filtret, och bytt det rakt av också utan samkörning.
                        Kan inte ens räkna alla gånger jag gjort om karet med nytt bottenmaterial/substrat och ny inredning utan problem, tack vare inkört ytterfilter.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Man kan ha olika erfarenheter
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2876

                            #14
                            Kan också säga att det inte varit något problem att byta filter i ett akvarium som varit igång en längre tid. Men det kan ju finnas parametrar eller tillvägagångsätt som skiljer, vilket gör att man har olika erfarenheter. Men för min del så brukar jag göra om inredning efter ett år eller så för att prova något annat. Ibland blir det helt nya inredningsmaterial och ev. byte av bottenmaterial från sand till soil eller tvärtom. Så länge jag har ett inkört filter har detta aldrig varit något problem och fiskarna har i princip hamnat i karet från dag ett.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...