Soil och...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mats08
    • January 2006
    • 121

    Soil och...?

    Tänkte inreda mitt tredje akvarium, (ett spontanköpt Aquael Shrimp Set Duo 49 L,) med soil. Tänkte köra med ADA Amazonia men undrar ifall man behöver ha något mer? Har aldrig haft soil och är lite novis på detta. Måste man ha powersand under eller kan man köra med bara soilen direkt? Behöver man andra medel? Kollar man på nätet så är det en himla massa puder och pulver och grejer innan soilen läggs på. Är det nödvändigt och i så fall varför? Tänkte ha en scape med stenar, rötter, mossa och hyfsat få växter. När allt körts in så kommer det fyllas på med räkor och några enstaka små firrar.
    Senast redigerad av mats08; 03 November 2018, 23:59.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Räcker med soil. Men vill man vara bäst i klassen så kan man köra hela eller delar av "programmet" som ADA har. En nackdel med powersand är om man ev. vill plantera om en växt, så får man lätt med sig powersanden med rötterna så den hamnar ovanpå soilen.

    Kommentar

    • mats08
      • January 2006
      • 121

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Räcker med soil. Men vill man vara bäst i klassen så kan man köra hela eller delar av "programmet" som ADA har. En nackdel med powersand är om man ev. vill plantera om en växt, så får man lätt med sig powersanden med rötterna så den hamnar ovanpå soilen.
      Okej, mycket bra. Funderade ju lite på om jag skulle kombinera med powersand, men då låter jag bli det. Eftersom det inte ska bli ett renodlat växtakvarium - och jag emellanåt vill kunna möblera om lite - så låter det inte som ett alternativ. Det blir bara Amazonia soil från Godhems. Sen är ju frågan om man ska köra med "soil" eller "soil powder"... Vad jag kan se så verkar soil ha lite olika kornstorlek (2-3 mm) och powder ha mer lika. Kan dock inte hitta info om storlek på powder-kornen.
      Senast redigerad av mats08; 31 October 2018, 15:22.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Powder blir väl väldigt dyrt? Oftas toppar man ju bara med powder.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Ska du inte ha ett renodlat växtkar finns det ingen anledning att köra något annat än vanlig sand/grus.

          Kommentar

          • mats08
            • January 2006
            • 121

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Powder blir väl väldigt dyrt? Oftas toppar man ju bara med powder.
            Stämmer. Såg nu att det bara används som ett tunnt, övre lager. Så nej, det blir inget powder. Bara soil.
            Senast redigerad av mats08; 02 November 2018, 10:07.

            Kommentar

            • mats08
              • January 2006
              • 121

              #7
              Ursprungligen postat av LoGeek
              Ska du inte ha ett renodlat växtkar finns det ingen anledning att köra något annat än vanlig sand/grus.
              Vill ju åt en mörk botten och då kan man ju ändå ta något som växterna trivs i, även om inte hela karet är fyllt av dem.

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                Ok, tolkade ditt första inlägg som om du undrade ifall det behövs något mer än soil för att växterna ska trivas. Det gör det inte, och inte ens soilen behövs. Men vill man ha den färgen så har man ju ett bra skäl att välja soil.

                Kommentar

                Arbetssätt...