Bakgrund - plansch eller måla?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jooonas
    • September 2018
    • 6

    Bakgrund - plansch eller måla?

    Hej, någon som testat att limma plansch på baksidan av akvariet? Har sett att tex Juwel har en mini liten tub för detta. Ska ha heltäckande svart bakgrund och smidigare med plansch än att måla men såklart katastrof om man står med ett färdigt kar och det blir luftbubblor mellan plansch och glas. Om måla, vad använder man då för färg?
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #2
    Jag har målat baksidan på mitt 570L med svart akrylfärg. Fick stryka på färg tre gånger (och låta det torka emellan) för att det inte skulle lysa igenom något. Är jättenöjd med resultatet!

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Jag har satt på svart plansch från Juwel med deras lim. Man får använda mycket lim för att det inte ska bli bubblor och en tub/flaska räcker till ett 100 L akvarium. Jag använde ett verktyg för att driva ut bubblor (se bild). Det blev ändå en del små bubblor men jag ser dem inte när det har kommit vatten i akvariet.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Jag har genom åren gjort på litet olika sätt.
        Har haft olika mer eller mindre dekorativa planscher med motiv, bäst har dom varit med stenmotiv, klippstrand eller flodbank.
        Dessa har jag satt fast med dubbelhäftande tape.

        Målat har jag gjort också, blått eller svart, ja då på rutans utsida, för att vara övertydlig.
        Lösningsmedelsbaserad lackfärg har jag använt, fäster inte bättre än att man, när man tröttnat, kan skrapa bort den med hjälp av varmluftspistol och rakbladsskrapa.

        De senaste åren har jag Juwels bakgrunder som sitter på rutans insida.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av Jooonas
          Hej, någon som testat att limma plansch på baksidan av akvariet? Har sett att tex Juwel har en mini liten tub för detta. Ska ha heltäckande svart bakgrund och smidigare med plansch än att måla men såklart katastrof om man står med ett färdigt kar och det blir luftbubblor mellan plansch och glas. Om måla, vad använder man då för färg?
          planschlimmet provade jag en gång och aldrig mer... kladdigt som tusan och lämnade ett dåligt resultat och var en mardröm att få bort kladdet när plaschen skulle väck!
          akrylfärg och måla blir kanon! går att dra bort som typ en plastfilm om man vill ta bort av någon anledning. jag kör mars black akrylfärg från clas o.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Jooonas
            • September 2018
            • 6

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            planschlimmet provade jag en gång och aldrig mer... kladdigt som tusan och lämnade ett dåligt resultat och var en mardröm att få bort kladdet när plaschen skulle väck!
            akrylfärg och måla blir kanon! går att dra bort som typ en plastfilm om man vill ta bort av någon anledning. jag kör mars black akrylfärg från clas o.
            Tack för svar det var de jag gissade. Svart acryli från Claes Olsson är inhandlat

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Ursprungligen postat av Nando
              Jag har målat baksidan på mitt 570L med svart akrylfärg. Fick stryka på färg tre gånger (och låta det torka emellan) för att det inte skulle lysa igenom något. Är jättenöjd med resultatet!
              Som du skriver så krävs det tre strykningar. När jag nu hade målat andra gången drog andra strykningens maskeringstejp med sig färgen från första strykningen. Undrar hur jag ska göra detta på ett bra sätt...

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                #8
                Vad tråkigt . Kanske bäst att försiktigt dra bort all färg och börja om.

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #9
                  Japp, jag ska göra ett nytt försök...

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Du får köra andra strykningen på fri hand
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Yadina
                      • December 2014
                      • 367

                      #11
                      Jag använder sprayfärg:
                      Ett enkelt sätt att lacka om eller skydda dina saker. Färgen appliceras lätt och fäster på de flesta material. Ger en elastisk, gummiliknande yta som skyddar mot bl.a. solljus, korrosion och fukt. Kan användas på t.ex. bil, båt eller MC. Lämplig för bl.a. fälgar. Lätt att ta bort efter användning.  Ger en mycket elastisk film. Är övermålningsbar med sig själv. Vattentät. Fäster på bl.a. metall, kolfiber, trä, plast, sten och glas. Skyddar mot solljus, korrosion och fukt. Lämnar inga rester eller märken. Lämplig för bl.a. fälgar. Bruksanvisning : Rengör ytan som ska målas, ytan måste vara torr och fri från fett och damm. Skaka burken väl före användning. Sprayavstånd: 20–25 cm. Spraya i flera tunna skikt. Låt varje skikt klibbtorka 15–20 minuter före nästa sprayning. Låt ytan torka cirka 4 timmar. Vänd burken upp och ner och spraya ventilen ren efter användning. Lägg minst 4–5 lager för att enkelt kunna dra av färgen. OBS ! Provspraya först på undanskymd yta för att kontrollera resultatet. Extremt brandfarlig aerosol. Tryckbehållare: Kan sprängas vid uppvärmning. Irriterar huden. Kan göra att man blir dåsig eller omtöcknad. Skadliga långtidseffekter för vattenlevande organismer. Varning! Farliga respirabla droppar kan bildas vid sprejning. Inandas inte sprej eller dimma. Förvaras oåtkomligt för barn. Ha förpackningen eller etiketten till hands om du måste söka läkarvård. Får inte utsättas för värme, heta ytor, gnistor, öppna lågor och andra antändningskällor. Rökning förbjuden. Spreja inte över öppen låga eller andra antändningskällor. Får inte punkteras eller brännas, gäller även tömd behållare. Undvik att inandas sprej. Skyddas från solljus. Får inte utsättas för temperaturer över 50 °C/ 122 °F. Innehåller n-butylacetat, kolväten, C7, n-alkaner, isoalkaner, cykliska, Butanon. VOC max: 638 g/l. Gränsvärde VOC : 840g/l.


                      funkar bra om man kan vara utomhus eller har garage.

                      Kommentar

                      • stefant
                        • January 2009
                        • 783

                        #12
                        Ja, det är nog enklare att täcka ytan med sprayfärg. Har inte garage eller trädgård, men annars ett bra alternativ. Jag tror en liten roller skulle funka också. Nu har jag gjort två strykningar med pensel där jag målar hela baksidan utan att maskera. Det går bra med ett helglasakvarium men är värre med ramakvarium utan att då måla lite på ramen.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Det är ju ändå baksidan så inget kommer ju att synas. Akryl går ju också att ta bort sen om man vill, som du märkt
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • stefant
                            • January 2009
                            • 783

                            #14
                            För att sammanfatta, så har jag nu målat färdigt baksidan, och jag målade fyra gånger. Två gånger vertikalt och två gånger horisontellt. Det är ändå några små prickar kvar där ljus lyser igenom, men jag tror inte att det kommer att synas. Slutresultatet är bättre än med plansch, men jag tycker inte att det är lättare. Fördelen är kanske att det är lättare att ta bort. Det går att dra bort färgen, och fläckar kan tas bort med T-Röd. Jag använde akrylfärg Liquitex från Clas Ohlson. För den som inte har målat med akrylfärg innan kan jag upplysa om att den torkar mycket snabbt. När den torkar så drar den ihop sig något och det uppstår sprickor där ljus lyser igenom. När man har målat flera gånger återstår alltså några prickar där det lyser igenom. Kanske det skulle vara bra att använda roller, eller att spraya om man har någonstans där man kan göra det hemma.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...