Sten - köpa eller leta.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jooonas
    • September 2018
    • 6

    Sten - köpa eller leta.

    Hej, har scrollat igenom massor av trådar med olika åsikter om att plocka sten i naturen eller köpa i butiken. Ska starta ett nytt 450l Malawi kar och vill göra det 100% rätt från början. Har själv haft många akvarium med egen-plockad sten och vet att det oftast går bra men hade varit toppen om någon har tydliga konkreta fakta och inte bara egna erfarenheter som kan övertyga mig en gång för alla?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2882

    #2
    Om man plockar eller köper beror på vad man är ute efter för typ av sten. Sten man köper i zooaffärer är ju oftast sådan som man inte hittar i naturen i Sverige som Seiryustone (minilandskap), Mantenstone, dragonstone, lavasten etc. Men funkar det som man planerat med sten man kan hitta i naturen, t.ex. där man gått fram med skogsmaskiner vid skogsavverkning eller liknande är det ju gratis. Sten från vattendrag får man nog koka innan användning för att inte riskera att få med parasiter eller annat.

    Kommentar

    • Jooonas
      • September 2018
      • 6

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Om man plockar eller köper beror på vad man är ute efter för typ av sten. Sten man köper i zooaffärer är ju oftast sådan som man inte hittar i naturen i Sverige som Seiryustone (minilandskap), Mantenstone, dragonstone, lavasten etc. Men funkar det som man planerat med sten man kan hitta i naturen, t.ex. där man gått fram med skogsmaskiner vid skogsavverkning eller liknande är det ju gratis. Sten från vattendrag får man nog koka innan användning för att inte riskera att få med parasiter eller annat.
      Tack.. jag tänker mest på det sista du säger att jag inte vill ha in något skadligt i akvariet. Utseendet är såklart nästa grej.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2882

        #4
        Jag har aldrig haft några problem med stenar från naturen, bara skrubbat och spolat av dom. Stenar från vattendrag har jag undvikit.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Om du skall ha Malawi kan det ju vara vettigt att ha kalksten (finns både i naturen och att köpa)
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Har bara några enstaka köpe stenar i mitt kar resten är från sjöar åar hav och grustag. som tvättats med rotborste och i land kokats.
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            Arbetssätt...