Mitt Juwel Rio 180 LED Tips gällande inredning önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helitrox
    • August 2018
    • 7

    Mitt Juwel Rio 180 LED Tips gällande inredning önskas

    Hallå

    Då har jag börjat starta upp mitt nya kar. Tanken är att det ska flytta in lite Malawi här framöver.

    Fick till Juwel Stone Granit bakgrund bra, sand på plats och har börjat expirementera lite med sten för inredning.

    Igår såg det ut såhär, precis uppfyllt men visade sig jag hade alldeles för lite sten: https://photos.app.goo.gl/ZhJDmhjfaomM7eic7

    Idag har jag ordnat med lite mer sten, lagt ut lite som stenrös så där finns lite små grottor och håligheter: https://photos.app.goo.gl/hu2hLWsazqq4AW4M7

    Känns fortfarande som det saknas lite, eller vad tycker ni... är där för tomt ännu?

    Gillar det lite minimalistiska, så vet ej ännu om jag ska ha några växter i. Här får ni gärna komma med lite tips gällande just detta. Hur mycket oftare behöver jag göra vattenbyten om jag inte har växter, samt hur mycket bör bytas?

    Vad är era erfarenheter av Malawikar utan växter, bra/dåligt?

    //Seb
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    #2
    Jag personligen tycker det är snyggt när man använder lite större stenar och bygger upp dom mer på höjden. Då blir de inte lika stora tomrum, speciellt om man inte ska ha några växter.

    Typ som detta:

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Du kan också sätta vallisneria vid pumpen och i vänstra hörnet och vid skarven i bakgrunden. pump, hörn och skarv är inte trevligt att se
      Senast redigerad av åheim; 28 August 2018, 18:36.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Stahl
        • June 2018
        • 333

        #4
        Juwel har ju också "filtercover" i Stone Granit för att dölja just pumpen. Men det har du kanske redan sett?

        Kostar dock 340kr vilket du får 4 vallisineror för...

        Juwel Filter Cover Stone Granite är ett enkelt och snyggt sätt att dölja ditt innerfilter på. Med sin verklighetstrogna granitstruktur i grå toner passar det perfekt till de andra delarna i samma serie. Stone Granite är en mycket realistisk imitation och tack vare att det bara är 1-1,5 cm tjockt...

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Ursprungligen postat av Stahl
          Juwel har ju också "filtercover" i Stone Granit för att dölja just pumpen. Men det har du kanske redan sett?

          Kostar dock 340kr vilket du får 4 vallisineror för...

          https://www.cyberzoo.se/akvaristik/i...55x157-mm.html
          Det var väldigt dyra vallisnerior..

          Hoppas du inte blir ledsen över påpekandet, men man ser skarven mellan inredningssplattorna väldigt tydligt, har du sett till att den spontade kanten kommit rätt?
          Jo jag vet att det kan vara svårt, jag inredde förra hösten ett 350 Trigon, jag fick också skarva plattorna, den ena blev bra, men den andra blev det inte.

          Filtercover blev jag avrådd från att köpa, då det sades att det var svårt att limma dessa på filterkammarens plast, då trodde jag på det, men nu inser jag ju att filterkammaren faktiskt är limmad med juwels egna silikon mot glasrutorna... Hursomhelst fanns det då ingen filtercover i "stone clay" som min bakgrund heter.

          Nu har jag ju växt/sällskapsakvarium och kan dölja skarvar och filterbehållare med en massa växter, och jag petar ned javaormbunke samt javamossa i inredningsplattornas skarvar.
          Läste någonstans att man kan "spackla" dessa skarvar med akvariesilikon som man blandar med något material i samma färg som plattorna, den gången hade man blandat med torv, i ditt fall kanske något grått stenmjöl är bättre.

          Annars ser det ju bra ut med stenarna. men betänk att det finns fiskar som gärna gräver sig inunder stenar, så se till att de inte kan skada bottenglaset, ja stenarna alltså för att undvika hänsyftningsfel.

          Det brukar vara väldigt bra att limma ihop stenarna med akvariesilikon, svart silikon i ditt fall hade säkert funkat kanonbra till detta.
          Ja vissa fiskar vill ju gärna agera inredningsarkitekter, och deras åsikter brukar vara kraftfullt differentierade från akvaristens åsikter om hur det skall vara inrett.
          Senast redigerad av Björn J.; 07 September 2018, 11:24.

          Kommentar

          Arbetssätt...