Tips installation Juwel Stine Granit i Rio 180 LED

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helitrox
    • August 2018
    • 7

    Tips installation Juwel Stine Granit i Rio 180 LED

    Hallå

    jag har precis införskaffat mig ett Juwel Rio 180 LED samt Juwels Stine granit bakgrund.

    Är det någon som har lite bra tips gällande kapning av dessa samt installation? Man vill ju ogärna såga sönder eller fel.

    Har sett Juwels tutorial video, men den är lite sådär. Så tänker kanske någon här har gjort den installationen och kan komma med lite egna erfarenheter att dela så det blir riktigt bra

    Tack på förhand
    //Seb
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Har ingen erfarenhet av att såga denna, men har däremot sågat av BTN-bakgrunder utan några som helst problem. Så visst, även om Juwels bakgrunder är mycket "porösare" än BTN-bakgrunderna och därför är betydligt känsligare så borde det gå att såga även dessa. Använd en finbladig såg.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Helitrox
      • August 2018
      • 7

      #3
      Hallå Kjell

      Jo dom va ganska porösa, men tror jag fick till det ganska bra ändå för att vara första gången jag gav mig på bakgrund.

      Ligger nu för härdning, och tanken är att fylla upp karet på lördag förhoppningsvis. Är på jakt efter lite sten med, helst gråsten eller liknande. Ska fråga lite markägare om jag får plocka lite. Bygga lite grottor med natursten.

      Malawi har jag själv aldrig kört, vad är rekommendationen från dig som kan när det gäller inkörning av karet innan fiskarna börjar tillsättas?

      Ha en fortsatt trevlig kväll!

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Hej!
        jag satte in Juwels bakgrund i ett Trigon 350 för snart ett år sedan.
        Det följde med bågfilsblad att såga med, men jag sågade mina i bandsågen, ja dom är porösa, lättsågade. Mät två eller tre gånger och såga sedan bara en gång.
        Dessa bakgrunder har ju spont så att man kan foga ihop dem. Om du behöver skarva så kolla sponten var den sitter och åt vilket håll den hamnar, så att du inte sågar bort dig där.
        Jag limmade mina med klickar av Juwels akvariesilikon.

        Kommentar

        • Helitrox
          • August 2018
          • 7

          #5
          Ja det gick bra ändå tycker jag. Mätte noga flera gånger och sedan sågades det. Nöjd med resultatet faktiskt!

          Kommentar

          Arbetssätt...