Grus till pansarmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pimpsten
    • July 2018
    • 6

    Grus till pansarmalar?

    Har ett 62-liters kar just nu, inrett med julasand och ett gäng pansarmalar som trivs väldigt bra. Har dock beställt ett 110-liters, och inför uppstarten av det undersöker jag möjligheterna att ha svart bottensubstrat, helt enkelt för att det är så snyggt. Har googlat runt en hel del kring vad som gäller grus och pansarmalar, och de flesta anser att man ska ha sand. Min fråga är ändå om detta grus skulle kunna vara en idé? Kornstorleken är 1-2 mm. Vill försäkra mig om att mina pandor kommer att trivas i deras nya hem också!



    /K
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Det är rundkornigt och det är viktigast!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Catchio
      • May 2013
      • 86

      #3
      Jag fortsätter på denna tråden.
      Vilket mörkt bottenmaterial och vilken grovlek rekommenderas för att både pansarmalar och växter skall trivas?
      Det skall även ligga hyfsat i en sluttning mot karets baksida.
      Det ovan, rundkornigt 1-2mm, Zanzibar black 0,2-0,5mm eller något annat?
      Senast redigerad av Catchio; 30 September 2018, 21:39.

      Kommentar

      • Stahl
        • June 2018
        • 333

        #4
        Jag flyttade mina pansarmalar från ett kar med sand till ett med rundkornig svart kvarts och de slutade helt att gräva runt på botten. Den rundkorninga kvartsen kanske inte skadar dom men de föredrar onekligen mer finkornig sand.

        Kolla bara så att den svarta sanden du väljer inte är färgad med något konstigt medel. Vissa ska vara skadliga för fiskar även om de säljs som akvariesand.

        Kommentar

        • Catchio
          • May 2013
          • 86

          #5
          Tack för det!
          Jag kikar på JBL Sansibar men den är ju väldigt finkornig 0,2-0,5. Hur går det för växter att växa i sådant?

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av Catchio
            Tack för det!
            Jag kikar på JBL Sansibar men den är ju väldigt finkornig 0,2-0,5. Hur går det för växter att växa i sådant?
            Den sanden packar sig en del. jag röjde ett akvarium, med sådan sand. Det var en akvariekompis som hade avlidit och efterlevande tog mig till hjälp vid avvecklingen av en hel del akvarium.
            Nåväl, ett akvarium med fin sand, där var botten rätt hård, inte som cement, men ganska kompakt. Jag tror det var blästersand i det akvariet. Det hade slutat att växa, men annars var det rätt välplanerat, ja det hade gått diverse pansarmalar och dvärgciklider i detta akvarium. Hade nog fungerat bra i tre fyra år, men efter minst tio, kanske mer var det inte direkt välfungerande längre.

            Annars bryr sig växterna inte direkt om vad det är för sand, i princip, sanden är steril, innehåller från början inga näringsämnen. Jag brukar säga att grövre sand, det vill säga "grus" är bättre för växterna att rota sig i, av beprövad erfarenhet, men om det är vetenskapligt bevisat vete 17.
            Oavsett vad du skall ha för sand eller grus så tycker jag att nu när du startar nytt skall du ha näring i botten, Panduros blomsterlera har jag nu haft i väldigt många år, då växer det bra! ovanpå leran plattor av ogödslad trädgårdstorv, för att leran inte skall missfärga vattnet, torven gör inledningsvis vattnet ljusbrunt, men det går över. Om man har grävande fiskar, geophagusar etc, lägger man ett finmaskigt insektsnät över torven och under gruset/sanden.

            Sedan för att gynna växterna än mer har man löst växtnäring i vattnet, oavsett vad man har för bottenmaterial. Ja ljus skall man ju ha också förstås, och vatten, för att vara övertydlig! (om nu någon tvivlade).

            Kommentar

            • Catchio
              • May 2013
              • 86

              #7
              Ursprungligen postat av Björn J.
              Den sanden packar sig en del. jag röjde ett akvarium, med sådan sand. Det var en akvariekompis som hade avlidit och efterlevande tog mig till hjälp vid avvecklingen av en hel del akvarium.
              Jo, jag har ett att du skrivit det i någon annan tråd och det är lite därför jag frågar.
              Jag undrar också hur bra den ligger kvar om botten sluttar upp mot bakrutan och pansarmalarna kör runt i den.
              Hur tror ni det skulle se ut om man blandar Sansibar dark med lite grövre Rådasand?

              Edit:
              Jag börjar få intrycket att mörk botten, växter och/eller pansarmalar inte går att kombinera med tillgängliga produkter...
              Senast redigerad av Catchio; 02 October 2018, 15:50.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Jag kan tycka att det ser trevligare ut med en ljus botten, kanske är det mer av tradition. Man kan ju läsa i diverse artbeskrivningar, främst när det gäller tetror, att sådana kan känna sig lugnare om botten inte är för ljus, sannolikt måste det ju gälla bottenlevande arter också kan man ju tycka.
                Växterna bryr sig inte ett dugg om vad botten har för färg, bara man göder ordentligt kan bottengruset vara neonrött eller "televerksorange", om nu någon minns den färgen?

                Sand i sluttning... Ja det är ju svårt att få uppförsbacken att ligga kvar, svårare när kornstorleken är liten.
                En lösning kan vara att bygga upp terrasser, i mina senaste akvarium har jag använt Juwels "terrassmurar" eller vad nu dessa kan tänkas heta. I gamla nu avvecklade akvarier har jag limmat smala glasskivor eller plastskivor på högkant för att skapa terrasser. Å andra sidan om du har mycket växter så binder dess rötter sanden så den ligger någorlunda still, men förr eller senare jämnar det ut sig enligt alla naturlagar och bottnen blir platt. Om man har fiskar som aktivt agerar som schaktmaskiner eller inredningsarkitekter, vissa malar och jordätare för att nämna några, så går ju den processen snabbare. Därför rekommenderar jag någon form av terrassbygge. Större stenar kan ju också användas som terrassavskiljare, men sandkornen rinner liksom mellan stenarna. Skiffferplattor och liknande platta stenar går ju också bra, varning då för äkta skiffer som innehåller en skifferolja*, kan vara dödlig för akvariefiskar, men det finns ju artificiella skifferplattor att köpa, oftast i zoobutikens terrarieavdelning. (*Under andra världskriget försökte man utvinna denna skifferolja, att användas som motorbränsle, då drivmedelsimporten var avstängd, det gick väl inte så där jättebra, då kostnaderna för utvinningen översteg nyttan).

                Själv har jag stora hantelciklider i ett växtakvarium, har ju fungerat väldigt bra, men i somras annekterade dessa ett hörne i framkant där de röjde bort växtligheten och grävde en lekgrop, för att sedan fästa rommen på bakgrunden... Ok, jag lät dem hållas, tänkte att dom skulle hålla sig där, och staplade litet grövre gruset mot framrutan, och jag kunde då ta bort det överflödiga gruset. Men nu har de flyttat omkring litet och röjer ny mark likt Amerikas forna nybyggare... De stora svärdsplantorna ger de sig i alla fall inte på, dom har rotat sig bra och binder gruset väl med sina rötter.

                Att blanda mörk och ljus sand... ja det kan väl gå bra, vi har någon bergart, en bohusgranit som ser ut sådan, ser ut som en fin mosaik besående av vita, svarta grå och lätt rosa inslag. Väldigt dekorativt på ytterskärgårdens kala hällar, mer inslag av den svarta diabasen ("=gravstensberarten") finner man runt Kosteröarna och runt dess stränder kan man finna sand av dessa bergarter, men den är vanligtvis uppblandad med snäckskal, inte så bra i mjukvattenakvarium, men kanske passar bra i Tanganika- och Malaviakvarium? Så vad jag vill säga med det är ju att du kan finna inredningsmaterial i naturen, gratis, kolla bara att det inte är på privat mark eller i naturreservat! Kolla i närmast badsjö om det är naturlig sand i strandkanten, eller om den kommit dit med lastbil...

                Annars är väl det viktigaste när det gäller många bottenlevande fiskar i allmänhet, och pansarmalar i synnerhet, att gruset/sanden inte har vassa kanter som kan skada fiskarna. Sjöslipad sand och grus är ju det bästa, krossprodukter duger bra till halkbekämpning på gångbanor, men inte i akvarium.
                Senast redigerad av Björn J.; 03 October 2018, 09:27.

                Kommentar

                • Catchio
                  • May 2013
                  • 86

                  #9
                  Tack för det utförliga svaret!
                  Jag har kommit fram till att jag skall använda "vanlig" sand. Det mörka får utgöras av växter och rötter.
                  För växterna och pansarmalarnas trivsel, vilken grovlek rekommenderas och är akvariesand typ Råda skarp- eller rundkantad?

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Ursprungligen postat av Catchio
                    Tack för det utförliga svaret!
                    Jag har kommit fram till att jag skall använda "vanlig" sand. Det mörka får utgöras av växter och rötter.
                    För växterna och pansarmalarnas trivsel, vilken grovlek rekommenderas och är akvariesand typ Råda skarp- eller rundkantad?
                    Rådasanden är ju bra, men den skall vara rundkantad, om den har vassa kanter är det en krossprodukt och platsar då inte i akvarium.
                    Här kan du läsa mer: https://radasand.se/anvandningsomrad...tid-och-hobby/

                    Kommentar

                    • Catchio
                      • May 2013
                      • 86

                      #11
                      Ursprungligen postat av Björn J.

                      Rådasanden är ju bra, men den skall vara rundkantad, om den har vassa kanter är det en krossprodukt och platsar då inte i akvarium.
                      Här kan du läsa mer: https://radasand.se/anvandningsomrad...tid-och-hobby/
                      Jo, det är därför jag frågar om Rådasanden? Det framgår inte.
                      Jag får väl ta med en lupp till traktens djuraffärer.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6054

                        #12
                        Jag har Rådasand 0,7-1,2mm och den är inte vass i kanterna utan hyfsat rund. Har haft ett gäng corysar på den sanden i ca ett år och de verkar trivas. Skäggtömmarna är oskadda. Köpte andra corysar för ett par månader sedan och de har också Rådasand. Ser inga problem i det karet heller.

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #13
                          Ursprungligen postat av Catchio

                          Jo, det är därför jag frågar om Rådasanden? Det framgår inte.
                          Jag får väl ta med en lupp till traktens djuraffärer.
                          Den sanden som säljs i zoobutiken som "akvariesand" skall ha runda och fina korn, men det skadar ju inte att vara misstänksam och kolla upp det noggrant.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...