Syren: Farligt eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Syren: Farligt eller inte?

    Tänkte försöka komma till botten med frågan om syren är farligt att använda i akvarium eller inte?

    Här på forumet är det eller flertal som använder syren i sina akvarium utan problem. Men när jag visade en bild på mina syren-grenar i en grupp på facebook var det flera som sa att jag borde skippa dem.
    Detta ledde till att jag sökte runt i olika facebook-grupper för att se om jag kunde hitta mer information om detta. (Tillägg Då man hänvisade till att det fanns flera trådar om ämnet).
    Men det enda som jag hittade var en person som använt syren vars fiskar hade flämtat och dött.

    Vad säger ni här på zoopet? Vad stämmer?
    Min magkänsla säger mig att syrén inte är problemet i fallet. Men samtidigt är det ju dumt att chansa.
    Senast redigerad av LindaAlgo; 22 July 2018, 05:11.
    Med vänlig hälsning Linda
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Tror mig minnas att Brysell rekommenderat den i akvarium men du får väl dra iväg ett PM till honom, han verkar inte kolla runt så mycket här
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      #3
      Intressant frågeställning! Jag har ju dragit i flera syrengrenar i mitt 570-kar och hoppas verkligen inte att de är giftiga. Sedan några timmar går mina rosentetror i karet med syren och ännu har de inte visat några tecken på att må dåligt. Återkommer med uppdateringar.

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Tror mig minnas att Brysell rekommenderat den i akvarium men du får väl dra iväg ett PM till honom, han verkar inte kolla runt så mycket här
        Vet att han har det. Men tänkte att det kanske var något flera har koll på. Men vi får hoppas att han kanske råkar läsa detta.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          #5
          Ursprungligen postat av Nando
          Intressant frågeställning! Jag har ju dragit i flera syrengrenar i mitt 570-kar och hoppas verkligen inte att de är giftiga. Sedan några timmar går mina rosentetror i karet med syren och ännu har de inte visat några tecken på att må dåligt. Återkommer med uppdateringar.
          Det är tacksam. Jag tror nog inte att det borde vara ett problem.
          Men det är intressant hur olika "två sidor" kan förhålla sig till samma sak. Här är det okej. Där är det helt fel.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #6
            Verkligen. Jag har ju inte FB men hade jag haft det och läst att syren inte var bra så hade jag nog inte vågat ha i det i mitt kar. Nu är dock grenarna redan i och vi får se hur fiskarna mår.

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              #7
              Ursprungligen postat av Nando
              Verkligen. Jag har ju inte FB men hade jag haft det och läst att syren inte var bra så hade jag nog inte vågat ha i det i mitt kar. Nu är dock grenarna redan i och vi får se hur fiskarna mår.
              Förstår det.
              Jag tror att mitt problem är att man verkar inte kunna förklara varför syren skulle vara ett problem.
              Men jag tänkte testa med och hålla extra koll helt enkelt.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                #8
                Undrar när man kan känna sig ”säker” på att det inte är något farligt som utsöndras i vattnet? Nu har tetrorna varit i karet med syren i drygt två dygn och malen i knappt ett. Ingen fisk verkar må dåligt än men det kanske fortfarande kan komma? Inte vet jag...

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nando
                  Undrar när man kan känna sig ”säker” på att det inte är något farligt som utsöndras i vattnet? Nu har tetrorna varit i karet med syren i drygt två dygn och malen i knappt ett. Ingen fisk verkar må dåligt än men det kanske fortfarande kan komma? Inte vet jag...
                  Boken som jag köpte idag (se min projekttråd) nämner också syren som en av trädslagen som är okej att använda. Jag tror helt enkelt att folk helt enkelt har hört att det ska vara dåligt och sen tagit det som sanning.
                  Det kommer nog att gå fint!
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    #10
                    Okej, vad bra! Nu har jag även lagt i lite ormhassel. Får se hur det går!

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nando
                      Okej, vad bra! Nu har jag även lagt i lite ormhassel. Får se hur det går!
                      Så roligt. Lagt ut bilder i din tråd?
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Nu har jag inte provat just syren men det som varit uppe tidigare är att undvika ved från barrträd då de innehåller terpentin.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2876

                          #13
                          Man kan ju tänka på att allt biologiskt material som man stoppar i akvariet förmultnar, snabbare eller långsammare beroende på vad för slags material det är. "Hårdare trädslag" likt dom rötter man kan köpa i zooaffärer för akvarium håller längre och påverkar inte vattenkvaliten på samma sätt som t.ex. en syren som kanske är relativ färsk.

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sleaper
                            Man kan ju tänka på att allt biologiskt material som man stoppar i akvariet förmultnar, snabbare eller långsammare beroende på vad för slags material det är. "Hårdare trädslag" likt dom rötter man kan köpa i zooaffärer för akvarium håller längre och påverkar inte vattenkvaliten på samma sätt som t.ex. en syren som kanske är relativ färsk.
                            Det kan jag tänka mig med. Men i detta fall handlade inte om detta enligt min tolkning. Utan att syren skulle vara farligt medans ek, äpple och andra lövträd var okej.
                            Men jag har släppt tanken nu. Mer eller mindre.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            Arbetssätt...