Risker med mycket catappa-löv m.m.?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Risker med mycket catappa-löv m.m.?

    Jag håller på att planera för mitt nya 180 liters akvarium. Tanken är att det ska ha en botten med mycket löv och andra naturprodukter av liknade slag.
    På paketen står det hur många löv/hur mycket bark osv man ska använda per liter. Min fundering är om man kan överdosera? Vilka risker finns det? Vinner man något på att koka dem först?
    Är det någon skillnad här mellan eklöv och captappa/bananlöv?

    KH ligger kring 5 enligt vattenverket. Ph i mina kar brukar landa på 6.8-7. Har både rötter och löv/bark i mina akvarium men handlar mindre mängder än i det nya karet.
    Med vänlig hälsning Linda
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    #2
    Teoretiskt sätt skulle PHt kunna sjunka av för mycket löv men då deras påverkan är så lite skulle du behöva väldigt mycket löv för att det ska va något större problem. Då är istället risken för förhöjda nitrit-halter högre. Allt som förmultnar bildar ju ammonium som sedan omvandlas till nitrit, även löv och bark.

    Detta är ju främst en stor risk i början innan man har en ok bakterieflora så jag skulle sakta öka andelen löv i akvariet och kolla nitrithalten med jämna mellanrum.

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      #3
      Tack för svaret. Jag köper att det behövs en del löv. Men tanken är just att det ska vara en del löv.
      Dock det som gör mig förvirrad är att det står tex 1 löv per 30 liter. Men det kanske hänger ihop med det som du nämner.

      Kan tänka mig att bakteriefloran kan påverkas. Men jag följer samma mönster som vid tidigare uppstarter med låg belastning med fisk över en längre tid så borde det vara okej.
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Tror också att det har att göra med att bladen utsöndrar substanser och som mycket annat nyttigt så kan det vara skadligt i för höga doser...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Tror också att det har att göra med att bladen utsöndrar substanser och som mycket annat nyttigt så kan det vara skadligt i för höga doser...
          Det är lite det som jag är orolig för med.
          Antar att jag helt enkelt då får bygga upp det över tid och inte lägga in allt på en gång.

          Jag har försökt läsa på sidor som denna: https://tanninaquatics.com/blogs/the...uctivity-rises

          Men jag får ändå ingen riktig känsla för hur många löv som kan vara okej att starta med. Huruvida kokning påverkar mängden löv man kan starta med. Känner mig smått dum men jag övertänker nog det med.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Jag har faktiskt köpt några påsar cattapa nu och jag la bara ner dem i vattnet och väntar på att de ska sjunka så småningom. Kokar man bladen så sjunker dem men de utsöndrar ju också en hel del av sina godsaker i onödan, tänker jag.
            Jag köpte medium-blad och då rekommerderas det ett blad till 30L.
            Men jag tror faktiskt inte man ska oroa sig över att överskrida mängden om man vill att de ska vara en del av aquascapen, för vi gör ju vattenbyten också...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Jag har faktiskt köpt några påsar cattapa nu och jag la bara ner dem i vattnet och väntar på att de ska sjunka så småningom. Kokar man bladen så sjunker dem men de utsöndrar ju också en hel del av sina godsaker i onödan, tänker jag.
              Jag köpte medium-blad och då rekommerderas det ett blad till 30L.
              Men jag tror faktiskt inte man ska oroa sig över att överskrida mängden om man vill att de ska vara en del av aquascapen, för vi gör ju vattenbyten också...
              Ja mina som använder ett par stycken i taget i karen tar mellan 24-36 timmar ungefär på sig att sjunka. Har ungefär 5-6 blad i varje kar.
              Jag frågade runt lite bland några som fokuserat enbart på blackwater. Fick rådet att fylla på lite över tid men att risken att det skulle vara negativt verkade rätt liten.
              Många verkar koka i förväg men det verkade vara för att de ska sjunka snabbare, mindre färgning och några som ville vara helt säkra på att inget negativt skulle hänga med.
              Jag kommer ändå att köra de första veckorna utan fisk så jag kan ju leka lite med mängden i början.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              Arbetssätt...