Rengöra Back To Nature-bakgrund med högtryckstvätt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekc
    • March 2018
    • 11

    Rengöra Back To Nature-bakgrund med högtryckstvätt

    Har ett Juwel Vision 450. Hört att man kan rengöra Back To Nature's bakgrunder och moduler med högtryckstvätt (har fått envisa grönalger som inte ger med sig hur mycket jag än skrubbar).
    Måste man ta lös bakgrund/moduler eller går det att använda högtryckstvätt rakt ner det tomma akvariet? Blir det för hårt tryck mot glas/silikon då?
    Någon som har något annat tips för hur man blir av med dessa alger? Har införskaffat UV-filter, men det hjälper ju inte mot redan befintliga alger på stenar/bakgrund.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2881

    #2
    Jag hade nog satsat på att spraya en lösning med klorin/vatten 50/50. Låtit det verka 10-15minuter och sen sköljt av lösningen med vatten, ev. upprepa en gång till. Alt. spraya med väteperoxid på samma sätt. Båda medlen bleker så hur det påverkar färgen på bakgrunderna vet inte jag, men det är effektiva metoder att få död och bort alger på t.ex. stenar. Det bästa vore kanske en blötläggning i klorin/vatten, men bakgrunder är ofta stora grejor så det kan ju vara knepigt. Jag gör rent mina CO2-diffusorer genom blötläggning i klorin/vatten, dom blir som nya efter ett bad ett dygn i den blandningen. Får bara vara varsam när man hanterar klorin, en droppe på t.ex. jeans så blir det en vit fläck som är där för evigt . Men det kanske finns andra som haft och löst problemet som kan svara mera säkert.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13119

      #3
      Jag tycker det är naturligt och ser bra ut med alger på bakgrunden, eventuellt skulle jag ta en tanborste och skrubba bort på dem ställen jag tycker det blir för mycket. Jag hade stora sjok av alger på en bakgruns förut och dem vajade så fint i strömmen och i det karet hade jag snäckskalslekare (Lamprologus ocellatus) och i sjoken simmade dem in och gömde sig när de var lite jagade av nån av de andra, de var så kul att titta på
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Silikon och glas bör tåla en tvätt med högtryckstvätt om man nu absolut måste använda detta..
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Med min gamla högtryckstvätt hade man kunnat rengöra ömtåligt kinesisk porslin från den tidigaste mingdynastin, den var det nästan inget tryck i alls.
          Den nya spolar bort lacken från bilen om man är oförsiktig.
          Vad jag ville ha sagt med detta är att du inte skall gå på inredningen med högtryckstvätt, om det är något sting i högtryckspumen förstör du inredningen.
          Så Steaper ich Åheims förslag om klorinlösning och tandborste (eller något större borste) tycker jag låter vettigt.

          Jo, Kjell, visst tål både glas och silikonfogar en högreyckstvätt. Men jag hade nog ändå varit väldigt försiktig med att högtryckstvätta fogarna, som kan lossna, men dom förstörs inte... Har nyligen spolat bort gamla sikaflex och limfogar på båten med högtryckstvätten och turbomunstycket.
          Gamla vresiga alger på glas tas bort efter blötläggning (om nu akvariet varit torrt en tid) med klorinlösningen och en rakbladsskrapa. Men akta silikonfogarna, det är lätt att komma under sådana med rakbladet! (jag vet av bister erfarenhet).

          Kommentar

          • ekc
            • March 2018
            • 11

            #6
            Tack för svar. Testar klorinlösning.
            Absolut, alger kan vara vackert, men jag är ute efter kristallklart vatten med så ren inredning som möjligt. Ifall nu algerna återkommer efter total-rengöringen, trots att jag installerat UV-filter, så skulle jag vilja satsa på svarta stenpartier istället för mina nuvarande "River"-moduler/slimline från BTN. Hittar dock inga snygga mörka moduler någonstans, och undrar därför ifall det på något vis går att färga BTN-moduler? Har någon gjort detta, och vilken färg bör man isåfall använda sig av?

            Kommentar

            • T_B
              • September 2013
              • 96

              #7
              Nu är väl det här för sent, men jag har fått bort alla alger från BTN Slimline genom att helt enkelt tömma karet på allt levande, tappa ur vattnet och sedan fylla på med så varmt vatten som möjligt från vattenkranen. Använde slang. Sedan fick det stå och svalna och därefter gjorde jag om processen en gång till för säkerhets skull. Efter några dagar ramlade algerna av och bakgrunden såg ut som när den var ny.

              Kommentar

              Arbetssätt...