Vart köpa faxegrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoveOfBels
    • March 2018
    • 10

    Vart köpa faxegrus?

    Som rubriken lyder så undrar jag vart man kan köpa faxegrus i Göteborgs området med omnejd. Har kollat hos de närmaste akvariehandlarna och de har det ej.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Åleds akvarium utanför Halmstad (affär och grossist) http://aleds.se/ sålde det i alla fall förr. Så du kan ju ringa Åled och kolla om de säljer till någon affär i Göteborgstrakten
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Byggvaruhus eller trädgårdsslecilasterna. Grannen köpte och lade sådant på sina trädgårdsgångar och parkeringsplats, funkade inte så bra där, men var snyggt så länge det var nykrattat. Det finns marmorkross också, kanske inte så bra som bottenmaterial, då det har vassa kanter, men man kan ha det i filterbehållaren som pH-höjare.

      Kommentar

      • LoveOfBels
        • March 2018
        • 10

        #4
        Kan ni ge exempel på ett byggvaruhus som har faxegrus? Har googlat runt på K-rauta, Hornbasch, Bauhaus, byggmax, plantagen, blomsterlandet och börjar få slut på ideer vart jag kan leta.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Grannen köpte sitt på Hornbach, jaha, ursäkta då om jag vilseledde dig, kanske utgått ur sortimentet, eller säljs under ett helt annat namn.
          Kolla någon stenläggerifirma, sådana som säljer sten, marktegel och liknande.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av LoveOfBels
            Kan ni ge exempel på ett byggvaruhus som har faxegrus? Har googlat runt på K-rauta, Hornbasch, Bauhaus, byggmax, plantagen, blomsterlandet och börjar få slut på ideer vart jag kan leta.
            Jag googlade på "faxesand" och fann då exempelvis http://www.holmagrus.se/index.html Holmagrus i Dingle i Bohuslän. Erfarenheter av sådana firmor är att det kostar nästan ingenting, men att man köpter tonvis eller kubikmetervis.
            Det kommer även upp referenser till zoobutiker, och på ett ciklidforum skriver man cyniskt att man får ett mjölkfärgat vatten om man filtrerar över faxesand.
            Faxe är ju en ort, i Danmark, södra Själland. tror mig faktiskt ha varit där en gång, där man bryter kalksten av bra kvalitet. Dom har ett bryggeri också...
            Om du istället söker på "kalksten" får du upp fler användbara mål, stenhuggerier, byggfirmor, trädgårdsfirmor etc.

            Kommentar

            • LoveOfBels
              • March 2018
              • 10

              #7
              Super tack! Har varit väldigt 4 kantig och bara sökt på grus. suck vad trött man blir på sig själv i bland ;-)

              Kommentar

              Arbetssätt...