Måla dekorationer och använda icke akvarie prylar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Måla dekorationer och använda icke akvarie prylar

    Jag håller på att planera ett lite udda aquascape (som de flesta antagligen inte kommer gilla eftersom det inte är helt naturligt... ;-) ) och behöver lite tips.

    * Jag skulle behöva använda färg till några små saker och undrar om någon vet ifall nagellack är säkert att ha i akvariet? Eller om ni vet någon annan färg man kan använda? Eller kanske om man kan använda nagellack underst och sedan någon klarlack över som är ok för akvarium?

    * Jag har några prydnadsväxter hemma, en med vita blommor och en "rot" eller vad man ska kalla det. Tror ni att man vågar stoppa det i karet? Jag har lagt dem i vatten nu, kan man kolla några värden för att se om de är ok eller hur gör man? Skickar med bild på dessa.

    Båda innehåller något slags metall antar jag som ger stadgan och gör den böjbar åt vilket håll man vill. Kanske man kan måla över med klarlack på detta med om det verkar vara något som inte är bra för karet? Eller silicon i ändarna?

    Andra tips?

    Jag vet att man kan köpa färdiga akvariedekorationer men jag tänkte försöka använda det jag har hemma.
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Vad du absolut skall akta dig för är koppar, ja alltså Cu, och legeringar med koppar i, mässing och brons.
    Koppartråd och kanske ffa mässingstråd finner man ofta i stjälkarna till sådana där dekorationsblommor.
    Jag fick en gång ned en liten bit koppartråd i ett skalareyngelakvarium, nästan alla ynglen dog.

    Om det är någon metalltråd i de där grejerna kanske du kan ersätta den med havsfiskelina, eller sådan där plastlina man har till gräsröjare.

    Lackfärg skall ju vara "ogiftig" då den härdat, men man vet ju aldrig. Jag skulle kunna tänka mig att nagellack är ofarlig, sådan är väl acetonbaserad?

    I GAF byggde vi ju storslagna inredningar, cellplast, betongspackel och tvåkomponets båtlack ytterst, innan dessa akvarier sattes igång på allvar släpptes det ned några gyppys, och dom brukade ju överleva.

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Ok, tack så jättemycket för tips!

      Ska se om jag kan snitta upp dem och ta ur metalltråden, plasten borde väl inte vara ngn fara? Men kanske man kan lägga ett lager klarlack över så kanske man säkrar sig lite?

      Hittade ett klarlack (minns inte namnet nu) som var bland annat till just akvarium. Svindyrt dock...

      Jo nagellack är acetonbaserat.
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Kom ihåg att plast innehåller tillsatser för att få olika egenskaper tex kan de innehålla hormonstörande ämnen och giftiga ämnen för vattenlevande organismer mm..mm.. Plasten "svettas" ut dessa ämnen och speciellt i vatten sprids det lätt. Att rekommendera är nog att bara använda produkter tillverkade för akvariebruk eller är livsmedelsklassade.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #5
          Ok. Så det hjälper inte att doppa i akvarielack heller?
          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          • Nasym
            • October 2017
            • 1

            #6
            Jag har ett litet akvarium där mina missbildade yngel bor (guppys med krokig ryggrad m.m.) där testar jag saker... Det låter kanske taskigt men jag gör human avlivning om dom börjar lida och det ger dom en chans att leva ut sina liv utan att uppmuntra genetiska fel.

            Kommentar

            • Mathias G
              • June 2015
              • 190

              #7
              Tycker det låter spännande hur det skulle kunna se ut, om de sen fungerar är ju en annan sak

              Kommentar

              Arbetssätt...