Hur många fiskar 40 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekzotic
    • December 2017
    • 2

    Hur många fiskar 40 liter

    HEJ! Pratade med en på Arken Zoo idag angående hur många fiskar jag kan ha i mitt 40 liters akvarium. Hon berättade för mig att det går alldeles utmärkt att ha ett litet stim tetror. Samt 4 Platy + 6 Guppy. Jag tyckte att det kändes ganska mycket? Vad skulle du säga? Hur många fiskar får max Vara i ett 40 L?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vilka tetror handlar det om?

    Sedan tycker jag nog att det funkar bäst att bara ha en art med fiskar i ett så pass litet akvarium.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ekzotic
      • December 2017
      • 2

      #3
      #2 Jag skrev fel angående tetror. Jag hämtade lappen i plånboken och där på stod det ett litet stim med zebrafisk. Vi pratade så otroligt mycket arter i butiken så är lite snurrig i bollen. Men det hon sa till mig att jag utan problem kunde ha ett litet stim med zebrafisk samt 4 Platy + 6 Guppy.

      Vill gärna ha bekräftelse från någon erfaren då jag personligen tyckte att det lät lite väl mycket? Man har ju hört ett och annat att butiker ibland bara vill sälja på en.

      Väldigt tacksam för svar då fisk ska inhandlas imorgon!

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Vilka tetror handlar det om?

        Sedan tycker jag nog att det funkar bäst att bara ha en art med fiskar i ett så pass litet akvarium.
        Skippa guppisarna, öka antalet zebrafiskar istället. Fyra platy eller svärdbärare (två honor och två hanar) och tio zebrafiskar kan kännas rätt ok.
        Kjell föreslår en art, visst det är ju bra, men kanske inte lika roligt. Svärdbärare och platy har ju en förmåga att yngla av sig en hel del, så du kanske tvingas att skaffa fler eller större akvarium på sikt.... alltså välkommen in i denna hobbyn!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Ditt första svar var från en mycket mycket erfaren akvarist så där har du redan ett bra svar!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1026

            #6
            Ursprungligen postat av Ekzotic
            #2 Jag skrev fel angående tetror. Jag hämtade lappen i plånboken och där på stod det ett litet stim med zebrafisk. Vi pratade så otroligt mycket arter i butiken så är lite snurrig i bollen. Men det hon sa till mig att jag utan problem kunde ha ett litet stim med zebrafisk samt 4 Platy + 6 Guppy.

            Vill gärna ha bekräftelse från någon erfaren då jag personligen tyckte att det lät lite väl mycket? Man har ju hört ett och annat att butiker ibland bara vill sälja på en.

            Väldigt tacksam för svar då fisk ska inhandlas imorgon!
            Jag tycker att du ska välja en liten Rasbora istället. Zebrafiskar är för livliga för det lilla karet. Platy/Guppy bör du undvika.

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Jag skulle haft Galaxyrasbora Danio Margaritatus och då ett flertal.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Om alla som är aktiva på detta forum svarar i denna tråd får du lika många svar som det finns aktiva forumdeltagare här.

                40 liter är ett litet akvarium. Med för mycket fisk kan balansen bli fel, fiskar gör i princip som alla andra djur, de äter och bajsar. Avföringen bryts ned och det bildas nitrit, en process som finns förklarad i detalj på andra ställen. Hursomhelst mår fiskarna dåligt om nitrithalten är för hög, och den tendrar att bli det om man har för många fiskar, och extra känsligt är det ett litet akvarium.

                Akvarium på 40-50 liter är ofta svårare att starta upp och få balans i än sådana på 100-150 liter.
                På Blocket.se finns det massvis med begagnade akvarium som legat ute rätt länge, där säljarna till och med skriver i annonsen att de säljs pga. tappat intresse, det är köparens marknad.

                Dessutom behöver även fiskarna syre, och andas ut koldioxid, syret tas upp ur vattnet och ersätts så småningom av koldioxiden. Utbudet av dessa gaser sker i vattenytan, stillastående vattenyta nästan inget utbyte, en vattenyta i rörelse är bra, ju större vatten ytan är desto bättre är det, då är detta gasutbyte större.
                Med för mycket koldioxid blir det syrebrist, och det är ju väldigt obra. Växter producerar en liten mängd syre och tar hand om koldioxid, på dagen då fotosyntesen är igång, på natten kan de göra tvärtom.

                En bra pump med filter som sätter snurr på vattenytan och suger i sig en massa avföring och annat skräp är ju jättebra.

                Dessa båda processer, liksom en del andra saker inom vattenkemin hör ihop, och påverkar varandra.

                Sedan finns det ju egentligen inga lätta "nybörjarfiskar" alla fiskar har sina egenheter och speciella krav. Det finns däremot fiskar som är "mindre svåra". Stefanr72 har säkert en anledning att inte rekommendera guppy eller platy... men "alla" akvarister har väl någon gång börjat med ett litet akvarium och just guppy som ynglat av sig så det står härliga till... Visst men platy och svärdbärare han ju bli kinkiga och klibba ihop med fenorna och börja matvägra om de inte får som de vill, även om de ändå är relativt anspråkslösa.

                Jag skall väl inte förvirra dig med fler arter... men kan väl ändå säga som så:
                Börja med några få exemplar något litet och billigt!
                Senast redigerad av Björn J.; 27 December 2017, 13:28.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ett gäng kardinalfiskar ochen kampfisk kanske, eller dvärgrasboror av något slag och lite räkor?

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Ursprungligen postat av CRT Zoo i Handen
                    Ett gäng kardinalfiskar ochen kampfisk kanske, eller dvärgrasboror av något slag och lite räkor?
                    Tycker jag låter som ett bra förslag!
                    Mam kan ju tänka sig ett par med dvärggurami istället för kampfisken, bland rasbororna gillar jag skarpt de traditionella kilfläcksrasbororna.
                    Min erfarenhet av dvärguramin är att den är lättare att hålla än vad som står i artbeskrivningarna, men jag kanska har haft tur.
                    Guramis (=labyrintfiskar) är ju iallafall relativt okänsliga för syrebrist, som kan uppstå i små akvarium. Dessa fiskar snappar luft i vattenytan, andas atmosväriskt syra, då gälarna inte är lika effektiva som på alla andra vanliga fiskar.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2883

                      #11
                      Tänkte bara inflika att inte koldioxid och syre står i något motsatsförhållande till varandra, ifall det är vad Björn menar? Det kan alltså finnas gott om koldioxid och gott om syre samtidigt i akvariet. Inte ovanligt att man tillsätter CO2 i växtakvarier och där blir det alltså inte mindre syre pga. detta. För mycket koldioxid i akvarium uppstår nog aldrig annat än om man skulle fylla akvariet med alldeles för mycket fisk. Då är det koldioxidförgiftning som blir det som tar död på fisken, inte syrebrist, om jag fattat det rätt.

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Tack för påpekandet!
                        Just det, man kan ha mycket av varje. Vattenkemi är inte helt enkelt.
                        Med för mycket fisk i förhållande till vattenmängden är det ju fiskarnas avföring som ställer till det.
                        Syrebrist eller ej, vad jag brukar mena är att man skall hålla igång vattenytan för att det skall ske ett sunt gasutbyte. Och att då labyrintfiskar klarar syrefattiga, om än koldioxidmättade vatten bättre då de kan tillgodogöra sig syret ovanför vattenytan.
                        Sedan är det ju hursomhelst svårt att finna en balans med antalet fiskar i förhållande till vattenmängden, svårare i mindre än större akvarier.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...