Hjälp med bra "städare"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissan
    • July 2016
    • 39

    Hjälp med bra "städare"

    Hej,

    Jag har nyligen bytt till sandbotten i mitt kar, tidigare hade jag svart akvariegrus.
    Nu till min fråga, eftersom att jag bytte till ljus sandbotten så syns ju all skit. Finns det något bra nyttodjur som tar hand om detta?
    karet är på 120L och där bor en slöjstjärt, 2 leopardmalar och en ancistrus.

    Med vänlig hälsning Cecilia
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Nej!
    Eller "ja" det finns olika åsikter om detta.
    Det finns ju diverse malar som håller botten ren från matrester, det finns botior som käkar sniglar, och en karpfisk ´"siamensis" som är väldigt bra på att äta olika alger.
    Men egentligen ingen fisk som äter "skit" däremot olika räkor och snäckor... men njae...
    Mitt förslag är att du ignorerar skiten! låt det ligga kvar, det finns alltid någon vattenström över bottnen som föser ihop avfallsprodukter såsom fiskarnas fekalier, vissna växtblad och kanske även överbliven mat i något hörnet, kring några växtrötter eller så. Låt det ligga kvar där, du har nu en kompost inne i akvariet som ger näring åt växterna!
    Dina ancistrusar och leopardmalar tar ju överblivet foder, det är ju bra så långt! Ancistrusar vill väl ha kompisar, det är ju egentligen en stimfisk, i alla fall när den är liten.

    Många "dammsuger" botten, det finns mer eller mindre fiffiga hävertrelaterade sugslangar att köpa i zoobutikena till detta, men en vanlig trädgårdsslang funkar nästan lika bra, om man nu vill suga bort nyttiga näringsämnen till växterna då...?

    Men mitt förslag är att "låt det vara" plantera in diverse trevliga växter i stället för att städa för flitigt!

    Men det är ju klart, du har ett litet akvarium som är känsligt, om dina få fiskar beter sig underligt, står under ytan och kippar efter andan exempelvis så kan det vara så att "skiten" tagit över och bildar massa skadlig nitrit, nitrat, men sådant kan man kolla med ett enkelt testkit.

    Kommentar

    • Cissan
      • July 2016
      • 39

      #3
      Toppen, tack för ett bra svar. Jag har ju en del växter så då får det vara kvar. Det har funkat hitills, värdena har sett bra ut hela tiden. Det var bara att skiten blev så synlig nu

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Det växer sällan bra i välstädade akvarier.
        "Bättre litet skit i hörnerna än ett rent helvete"...

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Jo, jag glömde av en bra "städfisk" i förmiddags när jag svarade på ditt inlägg.
          En bra städande fisk är ju naturligtvis Kvastfeningen!
          Dessvärre eller kanske dessbättre ingår den sällan i zoobutikernas standardsortiment.

          Kommentar

          • Cissan
            • July 2016
            • 39

            #6
            Spännande fisk det lilla jag lyckats läsa om den, verkar dock inte som att den hade platsat särskilt bra i mitt kar

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Kvastfeningen? Den levande fossilen...?
              Ja kanske intressant men inte speciellt vacker. Jag har nog bara sett den som avgjutning.

              En annan städande fisk som kan vara bra om man har för mycket andmat på ytan, är ju flaggcikliden, den äter upp dessa flytväxter bra, om den inte får torrfoder förstås, då tar den hellre sådant.

              Kommentar

              Arbetssätt...