Stenar från Medelhavet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yaz
    • October 2017
    • 80

    Stenar från Medelhavet

    Jag har ett gäng fina stenar och snäckskal som jag plockade från Medelhavet (spanska solkusten) för ett par år sedan. Om jag plockar ut de som inte ser ut att innehålla metaller och inte är vassa i kanterna, samt kokar och borstar dem - kan man då använda dem i ett vanligt sällskapsakvarium? Eller kan de utgöra nån fara för fiskarna?
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Om de legat hemma hos dig "ett par år" har de sannolikt inga bakterier eller mikroorganismer på sig (i alla fall inte från Spanien), så jag tror att du kan hoppa över kokningen.
    (Vill du absolut koka stenarna så tillsätt lagerblad och krydda efter behag, men du får nog koka i många dygn om de skall bli möra)
    Borsta med nagelborste och vanligt diskmedel, skölj ordentligt.
    Vet du vad det är för slags sten?
    Vid medelhavet kan man finna "sten" som inte är sten i ordets rätta geologiska bemärkelse, exempelvis stelnad lera, lava etc. Sandsten förekommer också, om den är porös så kommer den på sikt att falla i sönder. Även lavan kan vara full med porer och hål. Jag har varit med om att dvärgciklider och malar funnit håligheter i lava där de gömt sig, och fastnat... typ rätt så obra.
    Kalksten gör ju vattnet basiskt, lava skall vara neutralt, sedan kan man hitta pimpsten, men den flyter....
    Med en kraftig magnet kollar du om det finns järn i stenen. Järn i små mängder är bra för växterna.
    Vassa stenar är ju aldrig bra då fiskarna och du själv kan riva er på kanterna.
    Jag fann små runda fina bruna och svarta stenar i Turkiet vid medelhavets strand, de bruna intresserade sig tullen väldigt noggrant för...

    Kommentar

    • Yaz
      • October 2017
      • 80

      #3
      Dom kan vara riktigt knapriga och delikata, men även då måste de ju tillagas väldigt länge. Slow food.

      Dom jag "valt ut" är tämligen "vanliga" stenar; släta, inga skumma färger, inga håligheter, porer eller dylikt. Ingen kalksten.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Yaz
        Dom kan vara riktigt knapriga och delikata, men även då måste de ju tillagas väldigt länge. Slow food.

        Dom jag "valt ut" är tämligen "vanliga" stenar; släta, inga skumma färger, inga håligheter, porer eller dylikt. Ingen kalksten.
        Ja då är det ju lugnt!
        Om du ämnar att stapla dem och bygga grottor, gömställen, så limma i hop stenarna med en silikonklick, så de inte rasar och spräcker exempelvis bottenglaset.
        Sedan finns det en del djur som faktiskt äter sten, för att underlätta matsmältningen, arkeologer har även kunnat påvisa att forntidens människor lär har käkat sten, eller i alla fall grus, för att få fart på magen. Men inget vi troligtvis gör idag.

        Rundslipade stenar man finner på stränder eller i vattendrag är ju väldigt bra och billigt som inredningematerial.

        Kommentar

        • Yaz
          • October 2017
          • 80

          #5
          Nej de ska nog bara ligga på botten i lagom "spontana" formationer. Lite utströdda sådär. De flesta är ganska anspråkslösa till storleken.
          Ett par större stenar ska väl ingå, men de tänker jag lägga dit innan sanden, på en tunn frigolitskiva som ska täcka hela botten innan ngt annat läggs dit.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            En tunn frigolitskiva under sanden är bra!
            Bättre i allmänhet om den ligger mellan akvariet och bänken, möbeln, som det står på.
            Men Juwel avråder från det, i monteringanvisningen för Juwels akvariemöbler framgår det tydligt att ingenting skall ligga mellan akvariets botten och möbelns översta skiva.
            Frigolit utjämnar ojämnheter, om golvet sätter sig litet tar en frigoliskiva upp den rörelsen.
            Och frigoliten isolerar ju från värmeavledning nedåt, bra om man vill ha växter, då dessa gillar att ha litet varmt om rötterna.

            Frigolit är liksom Jeep, Catepillar och Vespa registrerade varumärken. Detta är firmanamn som används fel, för en hel rad olika produkter.
            Mer riktigt är "cellplast", "terrängbil", "bandschaktare" och "scooter" för att nu nämna några exempel.

            Nåväl, i mitt gamla hörnakvarium hade jag en 12 mm kryssfanerskiva (även "Plywood" är ett varumärke) ovanpå benställningen av aluminium, och ovanpå den en 25mm tjock cellplastskiva.
            När jag demonterade detta i höstas såg man tydligt att cellplasten var tjockare i ena ändan, än den andra, golvet under akvariet hade satt sig minst 15mm. Växterna hade också en himla växtkraft, dvärgsvärdsplantorna var 20 cm höga... ja nio dagsljuslysrör och lera + trädgårdstorv under sanden gjorde ju inte precis saken sämre.

            Kommentar

            Arbetssätt...