Tips och tankar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robertn83
    • October 2017
    • 58

    Tips och tankar

    Hallå på er!
    Kanske OT, ber om ursäkt och hjälp att flytta rätt isf.

    Men tar med tacksamhet och glädje emot tankar och idéer på mitt kar. Mestadels SA fiskar, gillar blandning av rötter och grönt även om jag ibland irriterar mig på rötternas skit som sprids

    Är ofta ganska nöjd men känner varje gång jag sitter och myser framför akvariet att något skaver. Vad?

    Sista bilden visar kvällsbelysningen. I detta läge är jag nöjd, inte minst med hasseln som belyses.

    Så, vad skaver?
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Om det är ok att tänka fritt, Robert, så är det viktigt att inte göra ett kar så symmetriskt. Som det är nu så har du ett fint kar men har en plantering i mitten och två svärdsplantor symmetriskt på var sida. Det känns kanske konstruerat? Vi är konstruerade så att då dras ögat direkt till din grupp i mitten. I naturen är allt osymmetriskt. Aldrig lika. Låter det luddigt eller klart? Det finns ett tänk/perspektiv som kallas gyllene snittet som används både inom konst och fotografering som på sätt och vis gör det lättare att tänka om gällande inredning. Tyngdpunkten ska helst ligga åt en sida ca 1/3 från höger eller vänster. Glöm min input om det känns obegripligt
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • robertn83
      • October 2017
      • 58

      #3
      Inte alls, har läst lite om den men först efter jag var klar

      Längst till höger är svärd, längst till vänster dock java som sitter på rot, kanske lurigt på bilderna men det är ganska stor skillnad i verkligheten.

      Men ang gyllene snittet. Vad flyttar jag/jag bort? Har ju stora roten till vänster, som liksom är ”riktad” utåt.
      I högra hörnet, ganska gömd under sten och java, en större rot med grenar.

      Kommentar

      • hivemindhermit
        • September 2017
        • 214

        #4
        Håller med Bluewing. Den stora vallisnerian tycker jag absolut att du ska sätta mot ena sidan, så att den flyter ut över vattnet i en jämn våg i stället för att trassla ihop sig med hasslen. Om du dessutom ställer den stora trekantiga roten nära vallisnerian, med den sluttande biten inåt karets mitt i stället för utåt, så skapar du ett "eko" av vallisnerians form. Tror jag skulle kunna vara en intressant utgångspunkt!
        /Alex
        375 + 112 liter drömmar

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Du har förstås rätt. Så går det när man tittar för snabbt. Skulle nog så länge flytta den centrala gruppen något till vänster så att den täcker den tomma ytan till vänster om mitten. Men Robert, det här är hur JAG ser på ditt kar. Det är viktigare att du får en egen feeling för det du skapar än att det stämmer med min uppfattning. Det viktiga att hitta sin "stil". Eftersom du frågade vad som skaver gissar jag att något kändes lite fel men att du inte kunde sätta fingret på det?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            #6
            Inte alltid så lätt det där, man har en plan, en bild i huvudet som ibland är svår att omsätta. Håller med om att det som sägs ovan. Ett förslag är att du tittar på ett kar som är som du skulle vilja ha ditt ungefär och sedan tänker efter vad det är som du gillar med det och omsätter det på ditt sätt.
            // Annicka

            Kommentar

            • robertn83
              • October 2017
              • 58

              #7
              hivemindhermit Bra tanke! Den ska jag suga lite på. Som du säger trasslar det gärna in sig lite. Bluewing Precis som du säger. Själva inredningen gillar jag men inte placeringen, något skaver. Rufus Haha ja om man ändå kunde få till en plan

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                #8
                Haha ja planer kan vara trixiga att få till. Du har ett fint kar som många skulle vara helnöjda med, men du själv är det inte och det är ju det som gäller, att man är nöjd(rimligt) själv. Du har säkert varit inne på tropica och aquascapesidor för att få ideer. Det kan vara en bra start. (Mot en plan)
                // Annicka

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Det finns ju olika sätt att fixa en inredning egentligen. Man kan tänka ut, göra skisser, torrinreda (som är ett utmärkt sätt att hitta feelingen). Du Robert har ju en feeling, annars skulle du ju inte känna att något skaver. Kan man känna att nåt är fel så kan man känna när nåt är rätt. Risken när vi pratar som vi gör om inredning är att det blir en logisk process. När hjärnan är i ett logiskt läge så kan man säga att den ”kyler ner” känslorna. Den där inredningen som du gillar ligger liksom närmare känslorna än logiken. Så när vi blir osäkra, kritiska, logiska etc. så är den kreativa processen pausad. Så knepet med inredning är att hamna i ett slags fokuserat lekläge där man har en glad, positiv känsla i magen. När du är glad och trygg så blir hjärnan som allta mest flexibel. Den kan kombinera olika slags information och kombinera det till en insikt. Du kan inte plugga dig till en insikt. Bara skapa förutsättningar för den. Så läs gärna om gyllene snittet (som jag såg du gjorde igår ). Men sedan behöver du hitta leken i det hela. Har inrett ett 450 med känseln en gång då jag hällde i vatten först och sand sedan. Blev ett av de bättre inredningarna för mig.
                  Nu blev det mycket text, men kunde inte låta bli
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Halloj Boys and Girls!
                    Det här med inredning intresserar mig mycket.
                    Här i tråden finns kanonfina exempel på hur man kan tänka med sin inredning, innan man drar i vatten, och efteråt - vilket är två helt olika processer.

                    En liten nyckel till att få bort "det där som skaver" är att, som Johnny är inne på, fundera (lite löst) på "Gyllene snittet" och i samma veva kolla in Fibonaci-talserien och titta på vad detta innebär i all natur.
                    Det som "skaver" är ofta avsaknad av flöde - lättare på engelska; flow. Det är svårt att få ett flow i en inredning som skall placeras i en tredimensionell rektangel.
                    Laborerar man med att tänka "utanför glaset" när man inreder så kan man få till riktigt fina flow-flöden. När man tränat upp sitt öga för hur en inredning nästan kan placera sig självt i karet, arbetar man ofta på detta sätt utan att ens tänka på det.

                    Det här blir givetvis rotvältska ju mer man skriver, så jag skall ge ett litet exempel på ett mycket svårinrett kubformat kar på 343 liter, 70x70x70 cm.
                    För att få ett flow i djup, höjd och bredd (sett framifrån) i inredningen fick jag tänka mig en spiral.
                    Kolla på hur rötter och växter är placerade så syns (efter en stund) en vag spiral - ett flow.

                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_4687_2.jpg Visningar:	1 Storlek:	1.09 MB ID:     	2375705
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 December 2017, 11:23.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2883

                      #11
                      Även proffs kan ha det kämpigt: https://www.youtube.com/watch?v=xpR_9lRSB2s

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #12
                        [QUOTE=Mats Bryzell;n2375704]Halloj Boys and Girls!
                        Det här med inredning intresserar mig mycket.
                        Här i tråden finns kanonfina exempel på hur man kan tänka med sin inredning, innan man drar i vatten, och efteråt - vilket är två helt olika processer.

                        En liten nyckel till att få bort "det där som skaver" är att, som Johnny är inne på, fundera (lite löst) på "Gyllene snittet" och i samma veva kolla in Fibonaci-talserien och titta på vad detta innebär i all natur.
                        Det som "skaver" är ofta avsaknad av flöde - lättare på engelska; flow. Det är svårt att få ett flow i en inredning som skall placeras i en tredimensionell rektangel.
                        Laborerar man med att tänka "utanför glaset" när man inreder så kan man få till riktigt fina flow-flöden. När man tränat upp sitt öga för hur en inredning nästan kan placera sig självt i karet, arbetar man ofta på detta sätt utan att ens tänka på det.
                        Det här blir givetvis rotvältska ju mer man skriver, så jag skall ge ett litet exempel på ett mycket svårinrett kubformat kar på 343 liter, 70x70x70 cm.
                        För att få ett flow i djup, höjd och bredd (sett framifrån) i inredningen fick jag tänka mig en spiral.
                        Kolla på hur rötter och växter är placerade så syns (efter en stund) en vag spiral - ett flow.

                        Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_4687_2.jpg Visningar:	1 Storlek:	1.09 MB ID: 	2375705[/QUOTE

                        Du har stor talang för detta Mats, inte så att jag tror det kommit gratis, övning, testande och funderande, låta det ta tid brukar du ju framhålla. (skulle vara roligt att se dit första kar) Tid som många av oss inte tar sig. Tack för att du visar hur bra det kan bli. Fantastisk fin kub!
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #13
                          Beundransvärt!
                          I många år jag har haft växtakvarium, eller kanske snarare akvarium med väldigt mycket växter i.
                          Det brukar börja väldigt bra och välplanerat, det har hänt att jag ritat en skiss hur jag vill ha det.
                          Men efter några år, ibland snabbare, brukar akvariet mer se ut som en ogenomtränglig törnrosahäck, med "mellanvallisnerien .spiralis, tror jag den heter, längst fran och döljer olika rara cryptocoryner, och ett evigt trassel av stänglar till lotusnäckrosor överallt.

                          Men rätt som det är, är det en förskola eller någon vän som vill ha litet växter, varvid det blir en hink "gott och blandat"...
                          MEN, precis som det är med en djupgående psykoterapi rotar man ju för mycket i bottensedimentet, det blir rätt grumligt och ångestfyllt ett tag.
                          Då brukar jag komma på den mindre briljanta idén att plantera om de flesta växterna, efter att ha studerat några bilder i en holländsk akvarieväxtbok...
                          När dimmorna lagt sig ser det rätt hyfsat ut i kanske max ett halvår, efter akvaritet fått vara orört under sommaren är törnrosahäcken tillbaka. Inför släktkalas och andra begivenheter vid första advent brukar en ny röjning ske...

                          Men jag beundrar verkligen er som orkar hålla på med detta "akvaristiska trädgårdsmästeri". Då jag låter det växa vilt.
                          Nu skall det bli spännande att se om mitt nya akvarium med LED-belysning tar sig, eller om det bara blir en veritabel algsoppa av alltihopa, kust nu känns det som 50/50, men så såg jag några nya små stänglar på en cryptocoryne, och svärdsplantorna har länre rötter var gång de flyter upp till ytan... skall se om jag finner fler små käcka stenar att säkra rötterna med.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Hmmm...
                            Ja, dom som under åren sett det jag pysslar med vet att mina grejer är så långt ifrån aquascaping eller akvaristiskt trädgårdsmästeri det bara går att komma.
                            Exemplet ovan är en idé om hur man kan fundera då det ”skaver” i en inredning som man inte känner sig nöjd med.

                            Kommentar

                            • hivemindhermit
                              • September 2017
                              • 214

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Hmmm...
                              Ja, dom som under åren sett det jag pysslar med vet att mina grejer är så långt ifrån aquascaping eller akvaristiskt trädgårdsmästeri det bara går att komma.
                              Nädu Mats, nu överdriver du allt! Skulle säga att "så långt ifrån aquascaping det bara går att komma" ser mer ut såhär:

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 670px-User-Completed-Image-Plan-an-Aquarium-2015.06.30-02.56.14.0.jpg
Visningar: 241
Storlek: 110,5 KB
ID: 2375770
                              /Alex
                              375 + 112 liter drömmar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...