Amazonas biotop - kardinaltetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias G
    • June 2015
    • 190

    Amazonas biotop - kardinaltetror

    Jag har planer på att starta upp ett biotop akvarium med endast kardinaltetror i.

    Jag skulle vilja veta om någon vet vart i amazons dom lever, hur de kan se ut i de vatten de naturligt lever i, vilken botten som finns samt vilka växter som växer där. Jag förstår att Amazonas är stort och att de inte kommer gå till 100% men skulle vilja ha de så verklighetstroget som möjligt.

    Jag får för mej att de kanske inte ser så upphetsande ut där dom lever naturligt med ett fåtal växter och kanske mest rötter?

    några huvudfrågor:
    substrat?
    vilka växter lever där?
    flytväxter?
    annan inredning i form av rötter?
    har också sett att man kan köpa någon form sv löv och lägga på botten, sånt antar jag finns i Amazonas. Namn på dem?

    Bomba med förslag ni som kan något om denna biotop tack så mycket!
    Senast redigerad av Mathias G; 01 December 2017, 14:06.
  • hivemindhermit
    • September 2017
    • 214

    #2
    Amazonasbiotop med kardinaltetror är nog den avgjort mest vanliga typen av biotopakvarium, så svaren på alla dina frågor finns en "amazon biotope cardinal"-googling bort. Men lite kort: Du är inne på rätt spår med rötter, sparsamt med växter och "skräp" såsom löv på botten. Gärna då rötter och löv som avger tanniner, eftersom kardinaltetror lever i svartvatten - dvs mjukt, surt och brunfärgat.

    Du behöver dock inte köpa löv, bara att gå ut att hämta under närmsta ek eller bok.
    /Alex
    375 + 112 liter drömmar

    Kommentar

    • Tyko
      • April 2015
      • 279

      #3
      Rekommenderar Seriously Fish, Länk, här står det en del om var de kommer ifrån samt vilka några andra fiskarter från samma ställe. Det finns en del bra filmer på Youtube också. Men miljön kommer se väldigt olika ut under året, med olika pH och så.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Bra förslag hittills!
        Men tänk dig en mindre bäck med en ganska moderat cirkulation av vattnet, kanske ett långsmalt akvarium.
        Lägg plattor av ogödslad trädgårdstorv på bottenglaset, under eventuell sand och löv.
        Sparsamt med belysning, en del flytväxter, eller annat på ytan som fiskarna kan gömma sig inunder.

        Kommentar

        • Mathias G
          • June 2015
          • 190

          #5
          Ursprungligen postat av Björn J.
          Bra förslag hittills!
          Men tänk dig en mindre bäck med en ganska moderat cirkulation av vattnet, kanske ett långsmalt akvarium.
          Lägg plattor av ogödslad trädgårdstorv på bottenglaset, under eventuell sand och löv.
          Sparsamt med belysning, en del flytväxter, eller annat på ytan som fiskarna kan gömma sig inunder.
          Är de torvet som gör de till ”black water” ? Undrade just hur jag får till den där te-färgade vattnet

          de akvariet jag har ledigt är ett 125L Juwel . Dock ej långsmalt.

          Kommentar

          • Tyko
            • April 2015
            • 279

            #6
            Torv, löv och alkottar hjälper alla till att göra vattnet mörkare. En kombination av allihopa tycker jag personligen är snyggast, torven bildar ett grovt "slam" som tillsammans med löven ser väldigt naturligt ut. Cirkulationen får dock inte vara för stark för då kommer det att bli väldigt grumligt när torven virvlars upp, men kardinaltetrorna föredrar lugnt vatten så det är bara bra. Håller med Björn om belysningen och växterna, några spotlights och lite kraftigare flytväxter (typ Pistia stratiotes) blir nog riktigt snyggt.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              Så här kan deras biotop se ut tex... https://www.youtube.com/watch?v=E4zFfwcppl8
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Jag funderade på något liknande med mitt Rio 125 för något år sedan, men jag övergav det, blev mer växter och dvärgciklider i det istället. Men gjorde iordning ett annat just långsmalt akvarium jag en gång hade haft killis i. Ett hemmabygge jag byggde på tidigt 1980-tal, föga förvånande var det otätt och skrotades istället, så det blev inget av det projektet. Rio 125 är ju näst intill kubistiskt, jag tycker det för högt för ett bäckakvarium.

                En kompis hade däremot ett fint och avancerat bäckakavrium med fall, det var sammalagt 60 cm djupt, avdelat med en mellanvägg där den bakre kammaren var ett filter. Akvariet var 200cm långt och endast 30 cm högt. En ganska kraftig Turbell sög från bakkammaren och tömde ut över ett litet vattenfall och ned i den främre kammaren. I andra ändan fanns ett insug nära botten in till bakkamamren. Bakkammaren hade en labyrint där returvattnet cirkulerade långsamt genom flera olika filtermateril tillbaks till pumen. Pumpen var kopplad till en varvtalsregulator, och kunde då köras i olika hastigheter. Belysningsrampen hängde från taket omkring 50 cm ovanför akvariet. Denna innehäll olika lysrör och glödlampor som kunde tändas/släckas individuellt.
                Från början var det amazonasinspirerat med snabbsimmande större tetror jag glömt namnet på, några monsterciklider och banjomalar, tror jag, det var många år sedan nu. Senare var det en asiatisk biotop, men ett större stim "sillar" som jag också glömt vad det var för fiskar, samt siamensisar i 25 cm klassen.
                Det var imponerande... Tror även det innehöll inhemska fiskar då det flytades ut till ett uterum, innan ägaren tröttande skrotade det.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Detta är det närmaste en sydamerikansk biotop jag lyckats komma.... https://www.youtube.com/watch?v=1hqVIpagBmI
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • hivemindhermit
                    • September 2017
                    • 214

                    #10
                    En sak en kanske vill ha i åtanke är att torvbrytning är sjukt dåligt för miljön. Så även om torv är ett praktiskt substrat i den här typen av akvarium kanske en ska överväga något annat. Tanninerna (som gör vattnet brunt och surt) kan en som sagt få från andra källor, t.ex. bok- och eklöv. Om du dessutom använder grenar från ek (i stället för svindyra rötter från affären...) får du ännu mer.
                    /Alex
                    375 + 112 liter drömmar

                    Kommentar

                    Arbetssätt...