Rådasand isgrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mats08
    • January 2006
    • 121

    Rådasand isgrus?

    Jag kan aldrig bestämma mig gällande substratet i akvariet... Kollade på nätet idag och hittade Rådasand isgrus, som är till för sandning på vintern, men funderar på om den är krossad. Då är den inte intressant. Någon som har koll på denna?
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Det är naturligt slipat, inte krossat.
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag hade nog varit försiktig eftersom ofta är det något iblandat i sådant grus.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Krossat grus att "sanda" med kallas i allmänhet för "flis" det skall man ha på hala gångbanor och trottoarer, inte i alvariet.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Jag har rådasand i mitt stora kar, köpt i akvarieaffär.... det finns magnetiska korn i den vilka fastade i magnet j-n.....
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av flygrc
            Jag har rådasand i mitt stora kar, köpt i akvarieaffär.... det finns magnetiska korn i den vilka fastade i magnet j-n.....
            Egentligen borde man ju reklammera sådant grus. Jag har också råkat ut för det en gång för längesedan. Högst troligt är det grus med en viss järnhalt i som man kan få, järn är inte skadligt, bra för växterna, i lagom nivåer då förstås, men det fastnar ju dessvärre i algmagneten och gör väldigt odekorativa repor i glaset...
            Om det ändå vore guld man vaskade fram ur akvariegruset, det hade ju varit bättre, och inte heller magnetiskt!
            Senast redigerad av Björn J.; 27 November 2017, 16:45. Anledning: stvfle

            Kommentar

            • hivemindhermit
              • September 2017
              • 214

              #7
              Verkar vara samma naturgrus/-sand som resten av deras sortiment. http://www.radasand.se/sv/Anvandning...mpning-isgrus/
              /Alex
              375 + 112 liter drömmar

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Det är väl egentligen grus för akvarium vi skall diskutera, men jag går nog emot Kjells antagande och vågar påstå att grus, flis eller sand för halkbekämpning är just naturmaterial utan inblandning av något annat. Är det något annat (vägsalt, kalciumklorid) i får man betala mer och då marknadsförs det på förpackningen tydligt.

                Ett bra halkbekämningsgrus är då flis, som är en krossad produkt, direkt olämplig i akvarium särskilt om man harbottenlevade fiskar som corydoras som mest hela tiden simmar med buken mot bottenmaterialet. Motsatt, bilbuksfiskar, dom bryr sig inte, om sådana fiskar befinner sig på botten är det, det, botten alltså... (oftast finner man dem avlidna utanför akvariet)...
                Flis har ju vassa kanter, ger bra friktion mellan skosulor, bil- och cykeldäck mot det hala underlaget, men kan ju då skada bottenlevande fiskar om sådan flis läggs i akvariumet, för att vara

                Igår under en av hundpromenaderna inspekterade jag lite de högar av grus och sand som kommunens entreprenörer lagt upp på strategiska ställen, oftast flis. På ett ställe finns det en grovkornig röd/brun sand, gissningsvis är det järn i dom kornen.

                Nu skall jag kolla spårvägens bomssand med en magnet... återkommer om med namn på leverantören om den nu är ickemagnetisk.

                Kommentar

                • mats08
                  • January 2006
                  • 121

                  #9
                  Man gör alltid en chansning om man köper sand eller grus utanför akvariebutiken. Det verkar det finnas otaliga exempel på.

                  Gällande Rådasand och deras isgrus så kontaktade jag dem och de "avslöjade" att isgrusen är exakt samma grus som deras akvariegrus. De har ingen krossad grus alls i sortimentet utan allt är naturgrus. Isgrusen innehåller heller inga tillsatser. Så nu har jag köpt två säckar sådana. Hoppas att det blir snyggt sen också... :-)

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    En gång var jag på båtsemester, "är det varje sommar" men denna gången var det i de dalsländska sjöarna. Det är ganska många år sedan nu.
                    I Östra- eller om det var i Västra silen tog jag fin sand vid en strand, det blev till en bra barlast i båten... jag hade letat upp sådana där fem liters dunkar som det varit spolarvätska, glykol eller liknande i. Dessa fylldes med finns sjösand. Glömdes bort i båten och var med i flera säsonger, innan jag återfann dessa, hamnade sedermera i yngel och odlingsakvarier.

                    Kommentar

                    • mats08
                      • January 2006
                      • 121

                      #11
                      Ursprungligen postat av Björn J.
                      En gång var jag på båtsemester, "är det varje sommar" men denna gången var det i de dalsländska sjöarna. Det är ganska många år sedan nu.
                      I Östra- eller om det var i Västra silen tog jag fin sand vid en strand, det blev till en bra barlast i båten... jag hade letat upp sådana där fem liters dunkar som det varit spolarvätska, glykol eller liknande i. Dessa fylldes med finns sjösand. Glömdes bort i båten och var med i flera säsonger, innan jag återfann dessa, hamnade sedermera i yngel och odlingsakvarier.
                      Smart! Kan ju inte bli mer naturligt. Hur behandlade du sanden? Sköljde du den bara eller tog du det säkra före det osäkra och kokade den också?

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Ja den hade ju legat i båten några år, så den var möglig också, luktade "mindre bra"..,
                        Men hag kastar sällan bort någonting.
                        Vill minnas att det var första gången jag sköljde akvariesand med hjälp av varmvatten och högtryckstvätten. Turbomunstycke och sanden i en murarhink, fyra-fem liter åt gången. Observera att all högtryckstvättar inte tål varmvatten!
                        Sedan är det inte tillåtet att ta sand, grus eller sten i vissa områden, i naturreservat exempelvis.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...