Barkmull i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hivemindhermit
    • September 2017
    • 214

    Barkmull i akvariet?

    Funderar på egenkomponerat organiskt substrat. Jag försöker generellt undvika torv då det är kasst ur miljöperspektiv - precis som kol och olja innebär torvbrytning att sedan länge uppbundet koldioxid släpps ut i atmosfären igen, ekosystem förstörs totalt, och det är inte en förnyelsebar resurs (inom de tidsspann människor arbetar). Barkmull är en restprodukt från skogsindustrin och känns därför betydligt rimligare att använda (det fungerar dessutom minst lika bra, om inte bättre, som strukturförbättrare i jord - fast det är kanske inte så relevant här!).

    Men! Jag insåg att barken som används mest lär komma från tall och gran, och därför kan innehålla terpener. Någon här som har koll på detta? Har någon testat att ha barkmull i akvarier med fisk?
    /Alex
    375 + 112 liter drömmar
  • Wilhelm
    • October 2002
    • 604

    #2
    Eftersom det är restprodukt av tall och gran så skulle jag inte ha det i akvarier! Passar bäst i trädgården! Ska du ha i det för att sura vattnet? Använd bok/eklöv istället!
    Wilhelm
    Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
    www.ciklid.org www.aquafish.info

    Kommentar

    • hivemindhermit
      • September 2017
      • 214

      #3
      Nej, jag ska som sagt göra ett bottensubstrat med en organisk komponent. Det går att använda blomjord, men dels innehåller sådan lite för mycket näring för vad jag vill åstadkomma och dels består den ju oftast av antingen torv eller barkmull. Dessutom är den ofta kalkad. Löv kommer jag ha i akvariet också, men ovanpå substratet.
      /Alex
      375 + 112 liter drömmar

      Kommentar

      • hivemindhermit
        • September 2017
        • 214

        #4
        Researchade lite mer. Så länge jag håller mig till den finfördelade myllan som verkligen komposterats ordentligt borde jag inte behöva oroa mig för terpener; de avges under komposteringsprocessen. Så jag tror nog att jag kanske testar trots allt.
        /Alex
        375 + 112 liter drömmar

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #5
          Kan inte säga att jag har koll på akvarieanvändning men barkmull har jag i trädgården som jordförbättrare och den är ofta gödslad. Ogödslad förbrukar kväve vid förmultningsprocessen och kvävet vill man i detta fall ha till växterna man odlar. Täckbark är ogödslad men inte komposterad. Sedan finns ju också kokosfiber i olika grovlekar, kan också vara gödslad. Nu menar jag inte Lidls billiga (som kan innehålla olämpliga substanser)utan från t ex https://www.wexthuset.com/odling/jor...for-plantering. Har dock ingen aning hur det fungerar i akvarium, miljövänlig produkt dock. Om du testar så kan vi ju få veta
          // Annicka

          Kommentar

          • hivemindhermit
            • September 2017
            • 214

            #6
            Poängen med att ha en organisk komponent i bottensubstratet är att denna fungerar som elektrondonator till just omvandlingen av kväveföreningar från ammonia till nitrit till nitrat, som växterna tar upp. Så det är precis just ogödslat jag vill ha, vilket är varför jag tittar på ren barkmull. Kokosfiber är ett intressant alternativ, det har jag funderat på till mina orkidéer också! Tack för tips.

            Gödslad barkmull kan jag inte påminna mig om att jag sett nån gång, men så köper vi vår mull lastbilsvis direkt från tillverkaren (föräldrarnas trädgård råkar ligga rätt nära torvbrottet där hasselfors tillverkas). Poängen med att tillföra ren mull (oavsett det är bark- eller torv-) till trädgården är ju just att den inte är gödslad, så att en kan jordförbättra utan att nödvändigtvis tillföra näring (vilket inte allltid är önskvärt). Trodde jag i alla fall! Men detta är lite av ett sidospår.
            /Alex
            375 + 112 liter drömmar

            Kommentar

            Arbetssätt...