Biltema blästersand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Biltema blästersand

    Tänkte att eftersom Biltemas blästersand är väl använd till akvarium kanske detta är något att diskutera?

    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av flygrc
    Tänkte att eftersom Biltemas blästersand är väl använd till akvarium kanske detta är något att diskutera?

    http://www.biltema.se/sv/Nyheter/Ate...22-och-17-294/
    Bra att du skrev om sanden, undrar var dom andra affärerna tar sanden ifrån? Jag är just på gång att handla från Jula där jag alltid har köpt.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Live2Ride
      • January 2014
      • 312

      #3
      Biltemas sand ska man ej använda.
      /Lars

      Kommentar

      • Yaz
        • October 2017
        • 80

        #4
        Är Julas sand lämplig?

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Jag har med framgång använt sandlådesand från Bauhaus.
          Nu kör jag rådasand men den gillar jag inte eftersom den innehåller magnetiska korn vilka repat rutan...
          Kör även med https://www.jbl.de/images/container/w470_h470/57994.png men den är för kompakt och är tuff för växterna, dock grymt snygg
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Jag har använt såväl Julas som Biltemas blästersand till det den är avsett för, att blästra metallföremål i.
            En gång blästrade jag dock en större mangroverot ren som var svårt bevuxen med tofsalger. Visst den blev ren, men efter en tid i akvariet fick den rostfläckar, kanske var det järn i blästersanden redan i påsen kanske eller mer sannolikt kanske det var järnfragment kvar i blästerskåpet.
            Iallafall har jag upptäckt att en del av ny oanvänd blästersand fastnar på metallytor, alltså är magnetisk.
            Sand är inte speciellt dyrt, varför inte köpa sand i zoo-butiken? Men ok, jag har själv använd både "sandlådesand" och sand avsedd för att blandas i murbruk, även kattsand (utan tillsatser) har hamnat i mina akvarier. Upplever dock att denna finkornigare sant blir mer kompakt så att växternas rötter har svårare att rota sig och sprida sig.

            Kommentar

            • mats08
              • January 2006
              • 121

              #7
              Det jag hittills lärt mig är att ifall man ska använda sand från Biltema ska det vara deras fogsand och inget annat. Den beskriver de t.o.m själva som lämplig för akvarium vilket inte Jula gör om sin blästersand (men uppenbarligen verkar den ju funka utmärkt för de flesta). Biltemas fogsand finns i två kornstorlekar: 0,1-0,7 mm och 0,2-1,0 mm.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ursprungligen postat av mats08
                Det jag hittills lärt mig är att ifall man ska använda sand från Biltema ska det vara deras fogsand och inget annat. Den beskriver de t.o.m själva som lämplig för akvarium vilket inte Jula gör om sin blästersand (men uppenbarligen verkar den ju funka utmärkt för de flesta). Biltemas fogsand finns i två kornstorlekar: 0,1-0,7 mm och 0,2-1,0 mm.
                Det brukar ju finnas mer än sand i "blästersanden". Efter det att jag skrivit ovanstående inlägg stoppade jag ned en magnet i en påse blästersand jag har i min verkstad, visserligen varesig från Biltema eller Jula, men från annan butik... I alla fall magneten var rätt så full med partiklar, troligtvis en del järn i sanden. Järn är ju inte skadligt för fiskarna och lär vara bra för växterna, men jag vet dessvärre vad det blir för resultat med små vassa järnhaltiga gruskorn på algmagneten.

                Det finns nog fog för att använda fogsand istället, den har man bättre bruk för! (två ordvitsar på samma rad!)

                Kommentar

                • mats08
                  • January 2006
                  • 121

                  #9
                  Ursprungligen postat av Björn J.

                  Det brukar ju finnas mer än sand i "blästersanden". Efter det att jag skrivit ovanstående inlägg stoppade jag ned en magnet i en påse blästersand jag har i min verkstad, visserligen varesig från Biltema eller Jula, men från annan butik... I alla fall magneten var rätt så full med partiklar, troligtvis en del järn i sanden. Järn är ju inte skadligt för fiskarna och lär vara bra för växterna, men jag vet dessvärre vad det blir för resultat med små vassa järnhaltiga gruskorn på algmagneten.

                  Det finns nog fog för att använda fogsand istället, den har man bättre bruk för! (två ordvitsar på samma rad!)
                  Din lille där!!

                  Jag har förresten ställt frågan till Brogårdsand, som gör Julas blästersand, om huruvida de kan rekommendera just den sanden till akvarier, (de tillverkar nämligen specifik akvariesand också).

                  Den fogsand som Bauhaus säljer rekommenderas inte av leverantören Starka till att ha i akvarium, även om den är en ren naturprodukt. Såhär skriver de på sin hemsida: "...rent teoretiskt kan det i materialet komma med något från leverantören, som använder en lastmaskin med skopa som han asar i marken för att ta upp material..." Säkerligen gäller detta i så fall all slags fog- eller blästersand. Kanske t.o.m akvariesand från djuraffären! Så man kan förmodligen aldrig vara 100 % säker från att slippa metallspån eller liknande. Ska man slippa det behöver man förutom att kanske skölja igenom sanden även gå igenom den med en magnet, modell större.

                  Jag tror jag kommer köra på Biltemas fogsand då de trots allt skriver själva att den kan användas till det. Händer det något p.g.a skit i sanden ska de få se på fan, hehe...!

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Ursprungligen postat av mats08
                    Din lille där!!

                    Jag har förresten ställt frågan till Brogårdsand, som gör Julas blästersand, om huruvida de kan rekommendera just den sanden till akvarier, (de tillverkar nämligen specifik akvariesand också).

                    Den fogsand som Bauhaus säljer rekommenderas inte av leverantören Starka till att ha i akvarium, även om den är en ren naturprodukt. Såhär skriver de på sin hemsida: "...rent teoretiskt kan det i materialet komma med något från leverantören, som använder en lastmaskin med skopa som han asar i marken för att ta upp material..." Säkerligen gäller detta i så fall all slags fog- eller blästersand. Kanske t.o.m akvariesand från djuraffären! Så man kan förmodligen aldrig vara 100 % säker från att slippa metallspån eller liknande. Ska man slippa det behöver man förutom att kanske skölja igenom sanden även gå igenom den med en magnet, modell större.

                    Jag tror jag kommer köra på Biltemas fogsand då de trots allt skriver själva att den kan användas till det. Händer det något p.g.a skit i sanden ska de få se på fan, hehe...!
                    Försäljarna måste ju försäkra sig om allting.
                    Som exempel, finns det på bensinstationernas bensin- och dieselpumpar en dekal med en text som berättar att bensin och diesel är olämpligt till annat ändamål än motorbränsle. Ingen skulle väl komma på tanken att fylla ett akvarium med bensin eller diesel, i alla fall inget som samtidigt har fiskar och växter...
                    Numera har jag grus inköpt i zoobutik, samt sand som är insamlad i naturen, med hjälp av sedvanlig skyffel av metall.
                    Om nu lastmaskinens skopa är av järn/stål, och den efterlämnar sig knappt mätbara värden av denna metall i sanden skall det väl knappsats vara några problem. Vi häller ju järnpreparat i våra akvarier för att få starkare växter. Däremot är väl koppar inte särskilt bra, väldigt obra, giftigt. I min ungdom odlade jag skalarer, hade ett 100liters akvarium med kanske 10-20 skalareyngel, hade hängt upp en slang med en bit oisolerad koppartråd, gick ju bra så länge vattennivån befann sig under denna, men när jag fyllde på vatten kom koppartråden ner i vattnet och efter några dagar hade de flesta ynglen dött, de som överlevde blev inte så gamla... man lär sig av sina misstag, jag borde varit fullärd vid det här laget.

                    Ny och gammal akvariesand eller grus sköljer jag numera med hjälp av högtryckstvätten och varmt vatten (alla högtryckstvättar tål inte varmvatten).
                    Häller sand i en tiolitershink, har ett turbomunstycke i högtryckstvätten, och brassar på, tills det avhällda sköljvattnet är klart. Sand och gruskorn gnuggas hårt mot varandra så det blir ju en del "bös" men det blir väldigt rent. Stövlar och regnbyxor rekommenderas.

                    Kommentar

                    • Rufus
                      • January 2005
                      • 866

                      #11
                      Jo skölja kan vara bra, påminner mig om första akvariet på 80-talet. Inget googlande att tillgå precis utan man visste vad försäljaren sagt och det var i mitt fall inte mkt. Tog alla misstag på en gång.. osköljt grus ger dålig sikt...men hade bottenfilter som med tiden drog ner allt och trots vad som sägs nuförtiden om bottenfilter och växter hade jag väldigt fina växter.. fanns ju mkt "gott" tydligen i gruset. Det gruset har jag fortfarande kvar i Riot, dock rengjort ett antal gånger sedan dess.
                      // Annicka

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        #12
                        Jag är feg och har inte någon blästersand,köper min sand hos Herkules Zoo lite dyrare men vad spelar det för roll

                        Sköljer alltid ny sand,varför skall man få någon smuts man kanske inta önskar att ha i akvariet.

                        Vet att många använder blästersand men så är det med mig .

                        Nu får jag väl påhopp men det kan jag leva med

                        Kommentar

                        • mats08
                          • January 2006
                          • 121

                          #13
                          Ursprungligen postat av mats08
                          Jag har förresten ställt frågan till Brogårdsand, som gör Julas blästersand, om huruvida de kan rekommendera just den sanden till akvarier, (de tillverkar nämligen specifik akvariesand också.
                          Brogårdsand svarade: "Det är tvättad natursand, så den är helt ofarlig." Så det som fastnar på magneter man stoppar i kanske helt enkelt är naturligt förekommande järnmalmspartiklar?

                          Kommentar

                          • mats08
                            • January 2006
                            • 121

                            #14
                            Ursprungligen postat av Christer5
                            Jag är feg och har inte någon blästersand,köper min sand hos Herkules Zoo lite dyrare men vad spelar det för roll

                            Sköljer alltid ny sand,varför skall man få någon smuts man kanske inta önskar att ha i akvariet.

                            Vet att många använder blästersand men så är det med mig .

                            Nu får jag väl påhopp men det kan jag leva med
                            Nej fan, du ska inte få några påhopp av någon!!! Jag har insett att det finns miljoner olika skolor på hur man ska och inte ska göra med allt inom akvaristiken. Alla hittar sitt sätt som funkar. Bara för att någon säger "Så ska man inte göra!!" så innebär det inte att man inte kan göra så. För uppenbarligen hittar ju folk sina egna sätt som fungerar för dem, vilket kanske i grund och botten handlar om rutiner för hur mycket jobb, pengar och tid man vill lägga ned på sitt akvarium. Jag som klassar mig som i princip helt ny inom området kommer förmodligen lägga ned på tok för mycket tid och pengar i början, men sen hittar jag min rytm i mina rutiner när jag ser att allt funkar och då lär det fungera för mig. Med eller utan trycksatt CO2, med eller utan blästersand, med eller utan näring, med eller utan extra filter, o.s.v... Folk kommer tycka både si och så om det, men då lär jag vara salig med min tro. Sunt förnuft gäller - samt att se till att eventuella djur i tanken inte mår dåligt!! :-)

                            Jag kommer nog inte köra med blästersand heller, utan med Biltemas fogsand istället då den har kornstorlek upp till 1 mm.

                            Kommentar

                            • mats08
                              • January 2006
                              • 121

                              #15
                              Ursprungligen postat av Rufus
                              Jo skölja kan vara bra, påminner mig om första akvariet på 80-talet. Inget googlande att tillgå precis utan man visste vad försäljaren sagt och det var i mitt fall inte mkt. Tog alla misstag på en gång.. osköljt grus ger dålig sikt...men hade bottenfilter som med tiden drog ner allt och trots vad som sägs nuförtiden om bottenfilter och växter hade jag väldigt fina växter.. fanns ju mkt "gott" tydligen i gruset. Det gruset har jag fortfarande kvar i Riot, dock rengjort ett antal gånger sedan dess.
                              Apropå bottenfilter, används det så mycket nuförtiden? Jag minns när jag senast hade akvarium då på 80-talet, då verkade många använda sig utav det. Men nu när man snurrar runt på olika forum och YouTube-klipp så nämns det knappast alls...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...