Mangorötter i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerik
    • October 2016
    • 3

    Mangorötter i akvariet?

    Här säljer man både mangrove och mangorötter till inredning av akvariet. Mangorötterna är stora och dekorativa. Jag har letat efter uppgifter
    om hur pass lämpliga de är att ha i akvariet men inte hittat något. Någon som vet mer om detta?
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av Jerik
    Här säljer man både mangrove och mangorötter till inredning av akvariet. Mangorötterna är stora och dekorativa. Jag har letat efter uppgifter
    om hur pass lämpliga de är att ha i akvariet men inte hittat något. Någon som vet mer om detta?
    Kan ge mig sjutton på att några av mina inhandlade rötter, som jag inte kände igen - är mangorötter. Googlade och tycker att likheten finns. Då frågar även jag, funkar dessa i våra kar
    Hittar inga svar i Google?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Mangroverötter säljs knappast alls (de är i regel listade) men det namnet har blivit ett slags "samlingsnamn" för allehanda rötter som säljs för akvarier och fungerar i akvarier.
      Står det i affären att en rot är avsedd för akvarier så brukar det vara så, ibland kan det dock stå "terrrarierötter" och de skall inte användas i akvarier (dumt nog testade jag en gång).

      Mangorötter har jag ingen aning om men du skriver ju att de säljs som akvarierötter i en akvarieaffär och då borde de vara OK. Om de förgiftar vattnet så sker det ju inte snabbt så om du lägger ned en sådan så håll för säkerhets skull koll på akvariet lite extra noggrant i början
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1022

        #4
        Ursprungligen postat av Jerik
        Här säljer man både mangrove och mangorötter till inredning av akvariet. Mangorötterna är stora och dekorativa
        Är du helt säker på att de heter mangorötter?

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av stefanr72

          Är du helt säker på att de heter mangorötter?
          Frågar detsamma??

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Jerik
            • October 2016
            • 3

            #6
            Hej,
            De heter Raiz ( = rot ) Mango Super. Jag köpte en rejäl rot och den är till färg, form och vikt som de andra rötterna jag har som inköpts som Mangroverötter.
            Vilket träd rötterna kommer ifrån går nog inte att avgöra. Jag får hålla ett öga på fiskarna och vattenvärdena tills vidare.
            Kan det vara så att man döpt om Mangroverötter till Mangorötter för att undvika problem med listning?
            Tack för svaren!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Tror nog i så fall mer på att det är en felstavning, eller missuppfattning av någon som hört namnet.
              Att döpa om dom pga listningen känns ju lite långsökt eftersom det idag i Sverige säljs massor av rötter under namnet mangrove som INTE är mangroverötter. Så om en rot till då kallas för mangrove kan ju kvitta.
              Chansen finns väl också att det verkligen är mangorötter för mango växer i alla fall på träd.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • stefanr72
                • November 2010
                • 1022

                #8
                Jag hittade dem http://www.custojusto.pt/porto/acess...-novo-11072623 ser ut som vanliga "mangroverötter"

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Jag har också liknande rotklumpar i förrådet... Jag använder nu för tiden uteslutande redmoor rötter, för dem är lätta att bygga snygga inredningar med!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...