Akvariebelysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreamdaddy
    • February 2017
    • 31

    Akvariebelysning

    Jag undrar vilken av belysningarna som är bäst för akvarium? De som framkallar minst alger, å får fram klar å fin färg på fisk å växt. De jag har är T8 rör.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det finns nog inget svar som gäller i alla situationer. Visst påverkar lyset algerna men också sådant som hur man sköter vattenbyten, matning, filter, vilka växter man har och hur många etc. Vad gäller själva ljuset är säkert sådant som belysningstid viktigare än vilken färg röret har. Sedan förstärker så klart färgen på röret fiskarna och växterna, men olika rör förstärker olika fiskar (beroende på vilken färg fisken har) och fiskarna är ju sällan gröna så det är inte så ofta samma rör är maximalt för både fiskar och växter
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Långmalen
      • October 2016
      • 58

      #3
      Däremot är många fiskar röda och blå vilket är ljus som växter gillar men växten blir ju inte så vacker utan grönt ljus.
      (vet inte om samma gäller för akvarieväxter)
      Senast redigerad av Långmalen; 26 September 2017, 17:32.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Vilken ljuskälla du än väljer så skall färgtemperaturen liksom ljusspektrat vara så likt stjärna Sols ljus som möjligt.
        I GAF hade vi alltid Philips TLD eller Osrams lumilux 84, ett lysrör som användes i den grafiska industrin och inom textilindustrin när man jämförde färgprover med varanadra. Dessa rör hade vi i mer än 20 år (ja de byttes varje eller vart annat år förstås) och det visade sig att akvarieväxterna växte bra, och fiskarna visade sina naturliga färger. Belysningstiden var 10timmar per dygn vare sig mer äller mindre. Växterna har den tiden inprogramerad i sitt dna. Längre belysningstid gynnar bara algerna. Skall bli spännande att se hur moderna LED-belysningar klarar detta...

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Jag byte för ett år sedan till Sylvania aquastar T5 till mina akvarier,finns även som T8, hade tidigare Juwel High Lite Day T5,aquastar är mycket behagligare och växterna trivs väldigt bra och jag har mindre alger.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            T5 och T8 är egentligen bara en typbeteckning av olika lysrör, T5 är väl ett tunnare rör, T8 ett tjockare, fela mig om jag har rätt. T5 skall väl även vara mer energieffektivt, alltså mer synligt ljus per inmatad effektenhet. kan hända jag skriver litet fel, men vill minnas att endast 30-40% av inmatad elektrisk effekt blir till synligt ljus, resten värme och övrig strålning. Glödlampan var ännu värre där endast 20% blev till ljus och 79,9% värme, resten "annan strålning". Glödlampan och lysröret är snart lika moderna som fonografen, stenyxan och T-Forden.
            Oftast har rören ett annat namn också, Grolux, Aqualux, Dayligt extra, Tageslicht spezial x7, Lumilux, TLD... Lång kan listan göras.
            Philips, Sylvania, Osram var väl de största tillverkarna. Juwel har ju fantasieggande namn på dyra lysrör, som efter litet letande kan finnas likadana för halva priset i en elaffär med större sortiment, men man bör ju då känna till spektret och färgtemperaturen, men dom parametrarna har firma Juwel föredömligt tryckt på utsidan av förpackningen!

            Det gäller enligt min mening, att finna en ljuskälla som ger så dagsljuslikt ljus som möjligt.

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Björn J. Det skall även vara snyggt ljus för betraktaren och fungera för akvariet, det är ju olika från person till person vad man tycker.













              betrkater

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ursprungligen postat av Christer5
                Björn J. Det skall även vara snyggt ljus för betraktaren och fungera för akvariet, det är ju olika från person till person vad man tycker.
                Tja... med mörka solglasögon blir allt bra.
                I ett av mina akvarium sitter det något mystiskt lysrör, mina fjärilsciklider blir självlysande blåa i det ljuset, troligtvis är dessa fiskar inte självlysande blåa i naturen, om det nu ens finns blåa fjärilsciklider i naturen överhuvud taget.
                Var och en är ju lycklig i sin tro, och eventuella skönheter ligger ju i betraktarens öga.















                Kommentar

                • Dreamdaddy
                  • February 2017
                  • 31

                  #9
                  Ok. Tack för era svar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...