Tips på förändring i tanken [BILD]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias G
    • June 2015
    • 190

    Tips på förändring i tanken [BILD]

    Har haft såhär i karet rätt länge nu, men är inte riktigt nöjd hur jag än möblerar om. Kom gärna med synpunkter positiva som negativa, hur tycker just DU att de ser ut? Bara bosmani regnbågar som bor där. samt en algätare

    Bilduppladdningsfunktionen är avaktiverad hos PixelTopic Vi hänvisar till andra bilduppladdningstjänster på internet. Kanske kommer PixelTopic att återuppstå i framtiden, men det finns inget planerat för detta just nu. onelifeinterior.com Mellan 2010-2018 var PixelTopic en av de ledande tjänsterna i Sverige för att ladda upp bilder på nätet. Bilder som berättar historier Vi gör det enkelt … Fortsätt läsa ”Ladda upp bilder”
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Ok då säger jag som jag tycker Byta bottensubstrat till sand. Samla ihop ochStapla rötter på varann och få upp lite nivåskillnad, nu är det platt. Ta bort de mekaniska diy filtren, de behövs inte heller. Centrera den stora anubiasen du har till höger. Rensa bort lite annan anubias. Plocka bort vattenpesten och de mindre stenarna + skiffern och lägga i några stora. Integrera stenen med rötterna. Ta bort planschen och sätta dit en svart Alt. måla bakrutan med svart akrylfärg. Detta känner jag på rak arm.
    Senast redigerad av åheim; 03 June 2017, 20:52.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Trevligt akvarium men filtren är ju inte så snygga. Ha dom i bakre hörnen och placera något framför
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 04 June 2017, 19:15.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mathias G
        • June 2015
        • 190

        #4
        Tack Kjell! Och för synpunkterna

        men åheim, platt? Möjligtvis till höger men delen till vänster är ju väldigt hög och staplad tycker jag. Jupp DIY filtren skall väck bara inte fått de gjort ännu

        jag tycker den vänstra delen är snyggast i karet
        Senast redigerad av Mathias G; 04 June 2017, 11:57.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          #5
          Ursprungligen postat av kardinaltetran
          men åheim, platt? Möjligtvis till höger men delen till vänster är ju väldigt hög och staplad tycker jag.
          Tror Åheim menar att det finns ingen inredning som till exempel går upp till ytan och eventuellt bryter vattenlinjen. Så jag kan nog hålla med, lite tomt från yta till rot/sten/växt.

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            #6
            Har dina regnbågar någon plats för lek? Om inte, kanske du skulle skaffa en lite "mjukare och buskigare" växt som du placerar vid en grottliknande plats eller i grottan. Dina Anubias kan bilda grottan. Då har du goda förutsättningar för att få fart på dina Boesemani.

            /Johan
            Senast redigerad av Marten64; 05 June 2017, 20:20.
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Mathias G
              • June 2015
              • 190

              #7
              Ursprungligen postat av Marten64
              Har dina regnbågar någon plats för lek? Om inte, kanske du skulle skaffa en lite "mjukare och buskigare" växt som du placerar vid en grottliknande plats eller i grottan. Dina Anubias kan bilda grottan. Då har du goda förutsättningar för att få fart på dina Boesemani.

              /Johan
              Mina regnbågar leker så gott som varje dag vid de stora anubias rötterna till vänster i bild har fått yngel på dem varav 2 jag lyckades rädda som nu växer till sig i en mindre tank, så lååååångsam de växer dock så dom kan inte flytta in med de stora ännu.

              Kommentar

              • Marten64

                • July 2012
                • 1020

                #8
                Ok, fint.
                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                Kommentar

                • Mathias G
                  • June 2015
                  • 190

                  #9
                  Ny bild på tanken, staplat rötterna så gott det går men tyckte det blev ännu värre. Fast nånting i mej gillar det ändå Vad kan jag ha för växt i mitten? Eller ska det förbli tomt där? Anubiasen i hörnet ska bort för den håller på att dö, har gått av på mitten. Eventuellt att jag försöker hitta lite större stenar att lägga i som nämnts tidigare. Grumligheten beror på beredningsmedel efter vattenbyte. Synpunkter tas emot tacksamt!

                  Bilduppladdningsfunktionen är avaktiverad hos PixelTopic Vi hänvisar till andra bilduppladdningstjänster på internet. Kanske kommer PixelTopic att återuppstå i framtiden, men det finns inget planerat för detta just nu. onelifeinterior.com Mellan 2010-2018 var PixelTopic en av de ledande tjänsterna i Sverige för att ladda upp bilder på nätet. Bilder som berättar historier Vi gör det enkelt … Fortsätt läsa ”Ladda upp bilder”
                  Senast redigerad av Mathias G; 10 June 2017, 17:56.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Det är ju lite svårt att se pga dimman i akvariet. Som jag skrev ovan så ogillar jag när man kan se tekniska prylar i akvariet så dom hade jag nog försökt att dölja lite bättre.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13127

                      #11
                      snyggt Lite låga cryptocoryne runt kanterna på de två öarna skulle nog vara trevligt också,,,
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Mathias G
                        • June 2015
                        • 190

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        snyggt Lite låga cryptocoryne runt kanterna på de två öarna skulle nog vara trevligt också,,,
                        Tackar, ska kika närmare på de

                        har du nån bild på en sån växt? Fick upp hela växtsläktet när jag googla på namnet
                        Senast redigerad av Mathias G; 12 June 2017, 07:35.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av kardinaltetran

                          Tackar, ska kika närmare på de

                          har du nån bild på en sån växt? Fick upp hela växtsläktet när jag googla på namnet
                          Du vet väl att du kan använda zoopets artregister för att söka efter sådana växter. Ange "släktet" Cryptocoryne som kriterie samt på "Växtens höjd" ange de låga höjderna så får du upp en lista på låga cryptocoryne
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Mathias G
                            • June 2015
                            • 190

                            #14
                            Tack Kjell , trodde de var endast för guldmedlemmar

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av kardinaltetran
                              Tack Kjell , trodde de var endast för guldmedlemmar
                              Nej då det kan alla, alla kan också kolla på miniartbeskrivningarna, däremot kan "bara" goldisarna se samtliga stora artbeskrivningarna
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...