Fogskum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter.nockner
    • April 2015
    • 77

    Fogskum

    Funderar på att använda fogskum till inredningen i akvariet.

    Är fogskumet man kan köpa på tex Biltema okej ? Eller måste det vara det som säljs i tex dammbutiker.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
  • Badgerslayer
    • May 2017
    • 13

    #2
    Ny på forumet..men hoppas att kunna hjälpa till ändå.
    Fogskum "ska" inte släppa ifrån sig några ämnen när väl härdningsprocessen är klar. Såvida det inte är någon specialversion som innehåller något anti-mögelmedel.
    Fast om du sen tänkt lägga på husfix och klarlacka med epotex så ska det ju vara skottsäkert.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag har tidigare (för väldigt många år sedan) använt fogskum när jag har byggt bakgrunder till akvarium och det har då aldrig varit något problem, men jag vet förstås inte om fabrikanterna har ändrat på innehållet. Det är ju t.ex. möjligt att det finns fogskum som innehåller antimögelmedel som badgetslayer skriver men det borde ju stå på förpackningen.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4


        Står inget om mögel.
        Gaserna i beskrivs som giftiga men frågan är när det är härdat och ventilerat.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Camenius
          • November 2004
          • 180

          #5
          Hur gick det med fogskummet?

          Kommentar

          • peter.nockner
            • April 2015
            • 77

            #6
            Jag köpte fogskum som det står på burken att det fungerar till akvarium.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Köp även minst ett paket plast- eller latexhandskar.
              Kladdigare och klistrigare produkt finns nog inte på denna jord, om man borser från napalm.
              Jag har använt fogskum i huset, runt dörrar och fönster, aldrig i akvarium.

              Som en OT-grej, eller som ett tankeväckande feltänk, så använde Volkswagen Fogskum friskt i de sista "bubblorna" från 1302 som kom 1971 till "tjockbubblorna" 1303 som kom några år senare. Detta i de bakre sidostolparna där det då satt ett litet ventilationsgaller. Här rostade det vilt, mitt på bilen, ovanför midjelinjen. Fogskummet band fukten ordentligt, den dränerades inte bort. Jag har renoverat några sådana bilar och det är jättesvårt att då ut det jäkla fogskummet.
              Jag tror att det fanns i de tidiga golfarna och passaterna också.

              Nu vet jag ju inte hur man kan dra lärdom om denna erfarenhet om man fogskummar i ett akvarium... men det kanske man kan..?

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                #8
                Vattnet blir kvar...och det är ju i detta fall en bra sak...
                // Annicka

                Kommentar

                Arbetssätt...