Vilket grus ska man välja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zimba
    • May 2017
    • 2

    Vilket grus ska man välja

    Har köpt ett 86 liters akvarium till min dotter. Nu funderar jag på vilket grus som blir bäst. Hon själv vill blanda svart och vitt. Storlek på gruset är ca 0,4.
    Men har för mig att jag har läst att fiskarna blir stressade av ljus botten, stämmer det?
    Man kanske kan ta mest svart grus, ha i lite vitt..
    Tänkte köpa 20 kg grus.. Det borde väl räcka,?
    Då undrar jag hur mycket jag ska ta av varje färg, eller om man bara ska ta en färg??

    Skriv gärna vad ni tycker blir bäst och snyggast..

    Själv har jag ett 420 liters, där jag har engelsk sjösten. Inte nöjd med det för jag tycker gruset/stenarna är alldeles för stora.
    Så jag har inte experimenterat så mycket med olika storlekar på grus och färg.. Trots jag har haft akvarium i ca 20 år
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vissa fiskar blir stressade av väldigt ljus botten men de flesta blir det inte och då bryr sig fiskarna minimalt om färgen så det är ens egen smak som oftast avgör. Vitt grus byter ofta färg (alger och avlagringar).

    Min smak säger smått naturfärgat men det är som sagt min smak och det är ju inte min smak det handlar om här.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Zimba
      • May 2017
      • 2

      #3
      Just det vitt grus kommer inte bli snyggt efter ett tag.. Det hade jag inte tänkt på.. Pratade med dottern om detta.. Så nu är hon väl mest inne på svart grus.. I mina ögon grått

      Kommentar

      Arbetssätt...