Omstart 600liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frekr
    • March 2017
    • 8

    Omstart 600liter

    Hej och hallå!
    Köpte ett akvarium i januari på 600liter som jag laborerat en del med vilket resulterat i inredningsmässigt kaos, har inte någon inriktning på varken växter eller stenar..
    Har även problem med alger som växer på mina växter, tror dock att det var en belysningsfråga - bort med täcklock av plexi samt tre lysrör på 40w till.
    Rören nu är:
    2x power glo
    1x sun glo
    2x Sylvana gro lux
    växtligheten är koncentrerad längs med rörens
    ​​​längd och kör 12/12 cykel. Har armaturerna cirka 20cm ovanför vattenytan. Har sand i botten och lerboll vid varje växt.
    ​​​​​​
    första frågan: räcker dessa rör? Är kombinationen duglig?

    ​​​​​Har tänkt som rubriken lyder storstäda akvariumet, plocka ut alla blandade stenar, grus samt ordna till en permanent inredning.
    så några frågor:
    1. Behövs jord i botten eller kan jag använda enbart sanden jag redan har? Den är flera år gammal och borde väl innehålla näring?
    2. Har nu biltemasand, finns det någon anledning förutom estetiska att byta till mer ändamålsenlig sand?
    3. Ifall jag vill byta ut sanden, bibehålls bakterierna ifall jag skottar 10-15 cm sand bakom min btn-bakgrund?
    4. Eftersom det varit ett gammalt Malawi-kar samt sedan utsatts för mig är bakgrunden täckt av oerhört mycket alger, finns det något enkelt sätt att få bort dessa?
    Mvh
    Christopher
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ett enkelt knep för att lyckas bra med inredningen är att använda en typ av rot ,en typ av sten, inte för många olika växtarter. Annars blir det oftast KAOS! Jag har ett par grolux-rör och alger verkar uppskatta dem Sanden som du har funkar bra! Algerna på din BTN kan minska med tiden men se till att inte ljuset faller så mycket på den, det kan du styra med reflektorer på rören!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Frekr
      • March 2017
      • 8

      #3
      Jag märker det när jag tittar in på mitt omvända Noaks ark. Har nog gjort som de flesta nybörjare och mest köpt det som ser bra ut.
      ​​​jag är ganska såld på engelskt sjögrus. Är det lämpligt att tömma akvariumet, planera till sanden i botten och sen använda sig av en grövre sjösten på utvalda platser? Tänkte på ansamling av dy?
      Tänkte vara fräck och slänga in en växtfråga också!
      Är det möjligt att rädda växterna som algerna gett sig på? Rötterna verkar fräscha så de kanske går att klippa ner?
      okej! Får sätta mitt hopp till mina malar att de hanterar bakgrunden
      ​​​​​

      Kommentar

      Arbetssätt...