Bygga höjder i karet samt substrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Bygga höjder i karet samt substrat

    Jag behöver lite kluriga tips med två saker.

    Dels så ska jag bygga som en "trappa" på ena sidan akvariet. Som hyllor kan man säga där det ska vara växter på varje hylla (3 nivåer). Har ni tips på HUR jag kan bygga dessa hyllor.

    Jag har några tankar själv:

    1. helt enkelt använda flata stenar och ställa på högkant och fylla med sand, sedan nya stenar på högkant och fylla med sand igen osv. Men mycket sand blir det... och jag är rädd att det kommer sacka så småningom ifall sanden tränger igenom mellan stenarna?

    2. Bygga upp trappan med frigolit och sedan lägga sand ovanpå

    3. stenar igen och sedan strumpbyxor fyllda med sand för att hålla sanden på plats

    4. fylla tomrummen med massa sten innan man häller på sand. Eller kan man fylla med något annat? Lecakulor? Glassbyttor?

    5. göra ramar av plexiglas eller liknande och sedan fylla med sand, sten osv.

    Kom med alla tips ni har :-)

    Behöver råd med en sak till. Jag ska fortsätta ha sand i mitt kar men har köpt Tropica Plant Growth Substrate som ska ligga 1 cm tjockt i bottnen. Det kommer ju på vissa ställen vara rätt tjockt med sand så är det en fördel att fylla med kattsand innan eller efter tropican? Kommer det vara bättre för mina växter? Eller ska jag bara ha sanden och tropican?
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    #2
    Okej, lite fortsättning på detta:

    Jag har idag gjort ett "låtsaskar" för att se hur det kommer se ut och för att se vilken storlek jag ska göra osv.

    Jag har inte bestämt mig än om jag ska göra trappan i frigolit och silicona fast det eller om jag ska göra som jag påbörjat lite här.

    På första bilden är det vita skynket på botten storleken på mitt akvarium. Den högsta av de vita hyllorna i kartong är mitt innerfilter.

    Sedan har jag gjort den nedersta hyllan av en gammal bakgrund jag hade i ett annat kar som inte används nu. Jag har bitar till att göra de två övre hyllorna också (som nu bara är gjorda med vit kartong). Strunta i klossarna och stenarna som ligger i hyllorna, det är bara för att hålla allt på plats just nu. Det kommer vara sand i hyllorna sedan så klart ;-)

    Problemet är att bakgrunden som jag gjort skivorna av är lätt och flyter. Men istället för att silicona fast sidorna i akvariet så funderar jag på om jag kan silicona fast dem på glasskivor.

    Om jag siliconar ihop skivorna och sedan siliconar fast dem på glasskivorna som ni ser på bilden här så kommer ju sanden ligga ovanpå glasskivorna och borde då hålla skivorna på plats. Eller?

    "Muren" sitter alltså längst ut på glasskivorna i så fall och varje glasskiva kommer vila på sanden som är på insidan trappan samt få sand över sig till trappsteget ovanför.

    För att hålla sanden på plats så att den inte sipprar ut i springan som blir mot akvarieglaset så måste jag dock antingen silicona fast väggarna i alla fall. ELLER så tänkte jag om man lägger sanden i en nylonstrumpa innan man lägger den i hyllan och sedan klipper upp ovansidan så att nylonstrumpan bara täcker skarvarna så borde det ju hålla sanden från att rinna ut?

    Vad tror ni?

    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Hm, kom på en sak till... när jag bygger på höjden så här så kommmer ju den innersta våningen ha en vääääldigt djup sandbädd! Typ 40 cm. Är det ett problem?
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • Delta2004
        • November 2016
        • 77

        #4
        Hej!
        en fundering bara - du bygger en hög berg på högra sidan av en Vision. Hur bli det med flödet till filtret? Antar att alla insug till filtret blir då bakom berget som kan störa cirkulationen. Eller har du redan någon lösning till detta?

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #5
          Insuget sitter längst upp på framsidan
          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          • Tokfan
            • January 2017
            • 3

            #6
            Ursprungligen postat av Torreador
            Insuget sitter längst upp på framsidan
            Pumhuset till mitt Juwel Rio 125 har insugshål på undersidan av botten också så du kanske ska kolla det med

            Kommentar

            • Torreador
              • April 2010
              • 523

              #7
              Undersidan? Hur tusan kollar jag det? Har för mig att det stod att det bara var insug på ovansidan. Men det löser sig nog ändå för jag har tänkt om lite och kommer nog stapla boxar på varandra istället och under kommer det vara ett litet stenröse, som en grotta
              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

              www.bondmoran.nu

              Kommentar

              • Chelsea64
                • May 2016
                • 43

                #8
                Ursprungligen postat av Torreador
                Jag behöver lite kluriga tips med två saker.

                Dels så ska jag bygga som en "trappa" på ena sidan akvariet. Som hyllor kan man säga där det ska vara växter på varje hylla (3 nivåer). Har ni tips på HUR jag kan bygga dessa hyllor.

                Jag har några tankar själv:

                1. helt enkelt använda flata stenar och ställa på högkant och fylla med sand, sedan nya stenar på högkant och fylla med sand igen osv. Men mycket sand blir det... och jag är rädd att det kommer sacka så småningom ifall sanden tränger igenom mellan stenarna?

                2. Bygga upp trappan med frigolit och sedan lägga sand ovanpå

                3. stenar igen och sedan strumpbyxor fyllda med sand för att hålla sanden på plats

                4. fylla tomrummen med massa sten innan man häller på sand. Eller kan man fylla med något annat? Lecakulor? Glassbyttor?

                5. göra ramar av plexiglas eller liknande och sedan fylla med sand, sten osv.

                Kom med alla tips ni har :-)

                Behöver råd med en sak till. Jag ska fortsätta ha sand i mitt kar men har köpt Tropica Plant Growth Substrate som ska ligga 1 cm tjockt i bottnen. Det kommer ju på vissa ställen vara rätt tjockt med sand så är det en fördel att fylla med kattsand innan eller efter tropican? Kommer det vara bättre för mina växter? Eller ska jag bara ha sanden och tropican?
                Om du skall ha sanden för att ha något som växterna kan fästa på kan jag tipsa om att limma växterna. Det har jag gjort i mitt växtakvarium. Limmet får dem fixerade tills de slår rot själva, vilket normalt tar någon månad.

                Kommentar

                • Chelsea64
                  • May 2016
                  • 43

                  #9
                  Ursprungligen postat av Torreador
                  Insuget sitter längst upp på framsidan
                  På min Juwel Vison 260 sitter insuget på ovansidan och inte på undersidan. Dvs om jag tömmer karet på vatten ligger det kvar vatten i pumphuset.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13126

                    #10
                    Den har insug uppe vid ytan och sen har den insug på sidan ganska långt ner... och det vet jag som inte ens äger ett juwel
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Torreador
                      • April 2010
                      • 523

                      #11
                      Oavsett så blir det inget problem för jag har gjort lite ändringar.
                      Så nu har jag istället byggt upp med plastburkar och glasburkar som jag klätt in med en gammal bakgrund jag hade liggande. Dessutom fick jag som bonus en fin liten stengrotta under burkarna :-)

                      Så här ser det ut i dagsläget. Ska silicona några bitar till och sätta på lite småsten på några ställen så att det hinner torka ordentligt tills på torsdag när växterna kommer :-)

                      Glasburken längst upp ska också kläs med bakgrund och kantsten.
                      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                      www.bondmoran.nu

                      Kommentar

                      • Torreador
                        • April 2010
                        • 523

                        #12
                        Häromdagen hade jag en liten annan uppställning som jag nu har ändrat till det ni ser ovanför. Men jag testade även lite då med rötterna och hur de skulle stå och ungefär så här tänkte jag. Men det lär hinna ändra sig några gånger till innan torsdag då växter osv kommer och det är dags att sätta igång :-)
                        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                        www.bondmoran.nu

                        Kommentar

                        • digitalkameran
                          • April 2017
                          • 46

                          #13
                          Hur har det gått?

                          Kommentar

                          • Torreador
                            • April 2010
                            • 523

                            #14
                            Oj, längesedan nu. Så här blev det och denna bilden tog jag i förrgår.
                            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                            www.bondmoran.nu

                            Kommentar

                            • Torreador
                              • April 2010
                              • 523

                              #15
                              Igår rev jag dock ner allt för nu hade jag tröttnat så idag ser det ut så här. Rätt trist men jag hoppas det blir bra när det växer upp (dålig bild och disigt fortfarande efter ommöbleringen)
                              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                              www.bondmoran.nu

                              Kommentar

                              Arbetssätt...