Rötter och stenar i Stockholm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mellberg
    • February 2017
    • 2

    Rötter och stenar i Stockholm

    Har beställt ett Trigon 190 som blir mitt första akvarium sedan jag var liten.
    jag ska inreda det i omgångar där jag inleder med sand och större stenar.
    bakgrund blir Slimline av någon form, har inte riktigt bestämt exakt vilken än.
    Valet av sand blir nog Råda, men jag är lite osäker på storlek. Fin sand är bättre för växter och grov sand är lättare att bygga i, om jag har förstått rätt? Blir det bra att mixa?

    nu kommer vi till min centrala fråga: jag är sugen på ljusa och ganska kantiga "blockformade" stenar och har sett några som jag tror heter Colorado. Men det verkar ju finnas hur mycket som helst.
    vilken butik i Stockholm anser ni har bäst utbud på stenar? Jag har varit hos Akvarielagret i Bromma och där fanns det mycket.
    jag är även ute efter fina rötter som jag framöver vill plantera mossa eller låga växter på. Vilka växter är lättast att få till och inte kostar skjortan? Törs man köpa av privatpersoner på Blocket eller riskerar man att ta hem sjukdomar och annat stök till sitt akvarium?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det går rätt bra att bygga också i lite finare grus.
    Vad gäller växter som växer fast på stenar/rötter så använd Zoopets sökarkiv i artregistret för växter https://www.zoopet.com/vaxter/ och på "Nyckelord" så markerar du "sten/rot-växt så får du upp en lista.
    Risken är minimal att få in sjukdomar med växter
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...