Rötter och Ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CiklidMilla
    • January 2017
    • 3

    Rötter och Ph

    Hej!
    Har läst att alla rötter släpper ifrån sig humusämnen med tiden samt att de kan sänka Ph-värdet i ens vatten, är det någon som vet om det finns rötter som påverkar vattnet i mindre grad? (Jag jobbar för tillfället hårt med att försöka höja Ph't i karet så att det kan bli ett lämpligt mbuna-akvarium så småningom.)
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ja det stämmer att de påverkar (sänker pH) men ofta i betydligt mindre grad än vad folk tror så om man vill kan man gott och väl ha någon rot i ett malawiakvarium. Rent generellt är det väl så att ju hårdare en rot är ju mindre påverkar det.

    Höja pH är ju lätt med bikarbonat.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • CiklidMilla
      • January 2017
      • 3

      #3
      Tack för svaret, det var mycket intressant!
      Hur ofta måste man tillsätta bikarbonat för att hålla en jämn nivå på pH't ? Än så länge har jag endast kalksten i akvariet, vilket har höjt hårdheten men dock inte pH-värdet...

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Kalk löser sig inte i vattnet vid ett pH över ca. 7,6 men det gör så att pH inte sjunker (vilket egentligen är det viktigaste).

        Bikarbonat höjer upp till ca. 8,5 sedan planar det ut. Bikarbonat skall tillsättas vid varje vattenbyte
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • CiklidMilla
          • January 2017
          • 3

          #5
          Tack för svaret! Jag tror att jag har en bra plan för mitt akvarium nu!

          Kommentar

          Arbetssätt...