BTN bakgrund till Vision 180

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Delta2004
    • November 2016
    • 77

    BTN bakgrund till Vision 180

    Hej!
    Jag sammanställer nu inköpslistan till akvarieuppstart och skulle vara tacksam för tips och ideer.
    Just nu känns det att det blir en svart Juwel Vision 180 med möbler. Stora frågan just nu är bakgrund. Känns lite lockande med en BTN rocky juwel. Har dock inte sett några referenser kring hur den passar i Vision. Som jag förstår är den framtagen mest för Rio. Det finns dock en i storlek 100x47 som är 5 cm högre än Rio (precis som vision är), dock lite för lång för Vision.
    Stora frågan är kring hur det passar kring filtret? Längd kan man kapa, men det vore skönt att slipa borra kring filtret.
    Alternativet är Slimline.
    I fall det har betydelse, så de önskade fiskar i nuläget är tigerbarber, neoner, några malar samt några till (inte bestämda än)
    Tacksam for svar!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Har svårt att tänka mig att det inte skulle passa runt filtret - för Juwel har väl knappast placerat ett filter som ta mer plats i ett akvarium som är mindre
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Delta2004
      • November 2016
      • 77

      #3
      Jag tänkte främst på insug- och utssugshålen för filter, det är ju redan förborrat i backgrunden som jag förstår?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ja men dom ligger en bit ifrån insuget resp. utblåset till Juwel-filtret så det skall inte var något problem
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Delta2004
          • November 2016
          • 77

          #5
          Tack för svaret!
          Det är förstås smakfråga, men vilken backgrund skulle ni välja? Är BTN rocky juwel den snyggaste och mest praktiska valet? Eller tar den för mkt plats i denna kar och slimline är lämpligare?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            BTN-Juwel tar inte så mycket plats och är snyggare än Slimline (men också dyrare).
            Av de bägge "Juwel"-bakgrunderna så tycker jag att Orinoco är den snyggaste
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Vilken inriktning ska du ha när det gäller växter? För ska du ha mycket växter ser du knappt bakgrunden i alla fall.
              Svart bakgrund och någon mindre modul och/eller större rot tycker jag är väldigigt snyggt


              Jag har själv haft det karet.
              https://www.zoopet.com/forum/filedat...1&d=1440702865

              Karet är rätt trångt så jag hade gått på slimline och då får du lättare för at dölja filtret med.
              Senast redigerad av flygrc; 20 November 2016, 17:20.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Delta2004
                • November 2016
                • 77

                #8
                Tack igen för era åsikter!
                Växter har jag inte studerat så noga än. Neoner vill ha en del växter som jag förstår. Själv hade jag bra erfarenheter av Cryptocorine tidigare, men vet ej vilket utbud som finns i Sverige. Sedan något flytande på ytan kan vara bra.
                När det gäller akvariedjupet så hade jag en väldigt platt 100l kar tidigare som var bara ca 20 cm djup (med plastfilm som bakgrund). Det där djupet tyckte jag om :-). Med Visions djup får man nog ha något större växt eller annat i centrum känns det.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av flygrc
                  Karet är rätt trångt så jag hade gått på slimline och då får du lättare för at dölja filtret med.
                  Du vet väl om att just dessa BTN Juwel-bakgrunderna är väldigt platta (men visst kanske 1-2 cm tjockare än Slimline) och de är designade just för att så bra som möjligt dölja filtren (vilket Slimline INTE är)

                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Du vet väl om att just dessa BTN Juwel-bakgrunderna är väldigt platta (men visst kanske 1-2 cm tjockare än Slimline) och de är designade just för att så bra som möjligt dölja filtren (vilket Slimline INTE är)
                    Tydligen inte Bra du gjorde det tydligt
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...