Cement täckt bakgrund/berg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn vareberg
    • September 2016
    • 30

    Cement täckt bakgrund/berg

    hej!
    Har nu läst och letat efter vettiga svar på vad som är bäst och billigast då det kommer till att täcka min bakgrund/berg jag har gjort förhöjningar av frigolit gör att skapa bergsluttningar i akvariumet, tanken är att stappla stenar uppepå för att det ska se så naturligt som möjligt.

    Men vad ska jag använda mig av?
    Klä in den med cement? Behöver jag ytbehandla den med någon lack/epoxy eller räcker det med att stabilisera den med ett rejäla vatten byten i avskilt vattenbad, för att sänka pH-värdet?

    utseendet är ingen som måste se bra ut!

    Akvariumet är i fullgång nu och ska alltså möbleras om,och innehåller mbuna- golden och hogni.

    Önskar ej att ta kol på mina 30-40 fiskar där många är fullvuxna!

    "kullarna" är på bilden ej färdig karvade.
    Det skall även gömmas två plast korgar under vardera kulle för kommande yngel att gömma sig i.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    cement går bra som så när den är uthärdad. problemet med cement är att det tar en evinnerlig tid. vilket man kan "snabba på" med att laka ur i vattenbad. Hur länge det behövs, hur ofta man behöver byta vatten i badet, är beroende på hur mycket cement det är. det är dock ganska PH-höjande ett bra tag, och det kan då höja PH långt över gränser som är trevliga. Så skall man göra detta så skall man vara beredd på att det är en hel del jobb, och det bör nog testas noooooga med bra PH-testare.

    man kan skydda det med att lägga på lack. Såvitt jag fattar så är det väl bara 2 sorters lack (vilket i grunden är samma lack) som funkar, och det är dels 2-komp epoxi klarlack för golv. Den är numera tyvärr ganska sällsynt i vettiga förpackningar, säljs ofta i 4-10 liters dunkar. Den andra är en akvarielack från www.epotex.se
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Cementmaterial som husfix, finbetong mm är utmärkt till ändamålet att täcka frigolit till en bakgrund. Men det är inte utan komplikationer. Ska du ha betongen oskyddad så får du räkna med att låta den härda en månad och sen köra många vattenbyten. Oavsett detta så får du räkna med att betongen under lång tid kommer att påverka vattnet så du får högt pH och hårdhet. I princip skulle jag väl säga att det blir vettigt till Malawi men mycket tveksamt till något annat. Det är inte till att rekommendera helt enkelt.

      Man kan snabbhärda betongen, då använder man en liter kristallsoda till 50 liter vatten och låter bakgrunden vara i detta ett dygn. Därefter får man skölja noga. Även bortsett från att soda är lite så där att pula med har den här metoden sina risker. Man får bara en snabbhärdning av översta millimetern av betongen och får man ett hål t ex genom att en sten ramlar bort så har man ämnen från ohärdad betong rätt ut i vattnet. Jag skulle inte rekommendera detta heller.

      Det är klart att rekommendera att lacka. Akvarielacken fungerar utmärkt, den är säker och smälter inte heller frigolit om man skulle råka få lack på den. Biltemas båtlack har också använts och flera menar att den fungerar.

      Det finns en poäng till med att lacka. När man gjort färdigt med betongen kan man tro att det är ett rätt mörkt resultat man fått. Det kan vara ett felaktigt intryck, det kan se för ljust ut när det kommer i vatten med belysning på. Använder man lack kan man måla först så man får den färgton man önskar. Är man bra på målning kan man göra det riktigt snyggt med skuggor och andra toningar som ser riktigt bra ut.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #4
        Kanske denna artikel kan va till någon hjälp.
        Då var det dags att jag äntligen får visa mitt bakgrundsbygge jag har hållt på med ett bra tag. Tanken var att bygga en bakgrund till mitt 2...

        Kommentar

        • Björn vareberg
          • September 2016
          • 30

          #5
          Tusen tack för bra hjälp! Då återstår det enbart att slutföra projektet och slänga upp en bild på hur det blev!

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Jag körde husfix och penslade på epoxy på den tiden det var mest poppis med hemmagjorda bakgrunder. Jag köpte färgpigment och blandade epoxy med olika gråa och svarta nyanser för att skapa ett mer realistiskt berg.

            Lycka till! Blir kul att se resultatet.

            Kommentar

            Arbetssätt...