Byta sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn vareberg
    • September 2016
    • 30

    Byta sand?

    Hallå!

    Jag är sugen på att byta sand i mitt 400l Malawi kar från någon som nästan ser ut som krossad kalksten/snäckor till något som rådasand eller blästersand från Jula. Men hur går det? Med tanke på bakteriekulturen osv? Tips och råd!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Behåll filter igång så är det inga problem att byta sand och göra om inredning. Har aldrig haft problem med nitrit ifall man gör på detta sättet. Sen blir det ändå som att "cykla in karet" igen, med ev. algproblem etc..

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      Ursprungligen postat av Björn vareberg
      Hallå!

      Jag är sugen på att byta sand i mitt 400l Malawi kar från någon som nästan ser ut som krossad kalksten/snäckor till något som rådasand eller blästersand från Jula. Men hur går det? Med tanke på bakteriekulturen osv? Tips och råd!
      Ta det väldigt försiktigt i början med matningen. Att byta bottensubstratet påverkar balansen mycket mer än att byta filter enligt mina erfarenheter eftersom jag gjort det några gånger.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Björn vareberg
        • September 2016
        • 30

        #4
        Tack för svar!
        Det kanske blir en allt för stor ändring för fiskarna då jag samtidigt tänkt sätta ner mina hemma gjorda "kullar" av frigolit för att skapa en slags ravin, men har tänkt använda mig av de kolsternan som redan är där?

        Du kanske har ett bra tips på hur jag ska limma fast botten sanden på frigoliten för förhindra att den syns?

        och till något som inte tillhör denna tråd,
        vad kan jag mata mins ny kläckta zebraciklider, djuraffären jag handlar av hade bara fryst aretemia, fungerar det eller är dem för stor?

        Kommentar

        Arbetssätt...