Lavasand / lavasten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Orichter
    • August 2016
    • 17

    Lavasand / lavasten

    Hej alla.

    Är ännu i planeringsstadiet av vårt 300-350l akvarie. Har en färdig idé om hur jag skulle vilja att det såg ut som även är väldigt billig. Men jag har en frågor angående lavasand.

    Har tänkt att hämta lavasand från en saltvattenstrand. Hur rengör man den bäst från salt? Hur kan man vara säker på att saltet är borta?

    Kan lavasand vara för vasst för clown loaches, yoyo loaches och Cory's? (Har ingen erfarenhet av sanden).

    Annat att tänka på angående lavasand?

    Kan lavastenar vara för vassa för fiskarna eller kommer de "lära" sig att de ska hålla sig borta?

    PS. När vi väl kommer igång sedan kan jag starta upp en egen tråd för projektet om intresse finns.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Hejsan, varför inte vanlig blästersand från Jula, den är billig och funkar utmärkt

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ja lavastenar kan vara för vassa för många fiskarter
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        En bonus med blästersanden från Jula är att man inte behöver tvätta den före användning
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av KJE
          En bonus med blästersanden från Jula är att man inte behöver tvätta den före användning
          Precis, den är helt perfekt .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Orichter
            • August 2016
            • 17

            #6
            Julasand är dock ganska dyr om man behöver flyga till Sverige för att hämta den :P

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av Orichter
              Julasand är dock ganska dyr om man behöver flyga till Sverige för att hämta den :P
              Ajdå, julas sand blir svindyr .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                #8
                Ursprungligen postat av Orichter
                Julasand är dock ganska dyr om man behöver flyga till Sverige för att hämta den :P
                Då blir det ju en helt annan sak förstås Men det kanske finns någon annan blästersand i närområdet?
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Orichter
                  • August 2016
                  • 17

                  #9
                  Kan kolla det.
                  Men bor man på en ö mitt ute i Atlanten är det mesta ganska dyrt. Dock har vi lavasand naturligt här på ön. Tar dock en timme med bil för att hämta den. Så jag vet inte riktigt hur den är. Lite därför jag ville kolla om någon här på forumet hade erfarenheter av sanden och hur den ska tvättas.

                  Har ju sett en del videos och så på nätet där folk använder lavasand. Men verkar ofta vara köpt. Sen har jag inte lyckats hitta bra information om hur loaches och Cory's går ihop med den.

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    #10
                    Ursprungligen postat av Orichter
                    Kan kolla det.
                    Men bor man på en ö mitt ute i Atlanten är det mesta ganska dyrt. Dock har vi lavasand naturligt här på ön. Tar dock en timme med bil för att hämta den. Så jag vet inte riktigt hur den är. Lite därför jag ville kolla om någon här på forumet hade erfarenheter av sanden och hur den ska tvättas.

                    Har ju sett en del videos och så på nätet där folk använder lavasand. Men verkar ofta vara köpt. Sen har jag inte lyckats hitta bra information om hur loaches och Cory's går ihop med den.
                    Aha, Island alltså? Den främsta nackdelen med lavasand är nog tyvärr just att den är för vass för bottenlevande fiskar med skäggtömmar.
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Orichter
                      • August 2016
                      • 17

                      #11
                      Stämmer bra det
                      Men frågan är, om jag nu skulle testa. Hur rengör jag den från saltet och hur vet jag att saltet är borta? Räcker det med att skölja i typ 4 timmar eller ska/kan man göra på annat sätt?

                      Borde ju känna om sanden är vass eller fin när jag väl har den.

                      Finns det svart blästersand? Om jag nu inte kan använda lavasand vill jag ändå ha sand som är så lik som möjlig för att kunna förverkliga idén jag har.

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        #12
                        Ursprungligen postat av Orichter
                        Stämmer bra det
                        Men frågan är, om jag nu skulle testa. Hur rengör jag den från saltet och hur vet jag att saltet är borta? Räcker det med att skölja i typ 4 timmar eller ska/kan man göra på annat sätt?

                        Borde ju känna om sanden är vass eller fin när jag väl har den.

                        Finns det svart blästersand? Om jag nu inte kan använda lavasand vill jag ändå ha sand som är så lik som möjlig för att kunna förverkliga idén jag har.
                        Jag vet inte hur man bär sig åt för att få bort salt från sand, men jag antar att det borde räcka med att skölja den riktigt ordentligt, eventuellt koka den? När det gäller svart sand så har jag tidigare fått tips om att denna ska vara bra för Corydoras http://www.zoo.se/produkter/akvarist...variesand.html som du ser så skriver butiken att dom själva använder den för just Corydoras. Vet dock inte om den går att få tag på Island?
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • Orichter
                          • August 2016
                          • 17

                          #13
                          Ser dock ut att kunna bli dyrt. Men jag får kolla runt lite och se vad som finns.
                          Kan ju kolla vad de säger i de lokala affärerna här också.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13127

                            #14
                            Ursprungligen postat av Orichter
                            Hej alla.

                            Är ännu i planeringsstadiet av vårt 300-350l akvarie. Har en färdig idé om hur jag skulle vilja att det såg ut som även är väldigt billig. Men jag har en frågor angående lavasand.

                            Har tänkt att hämta lavasand från en saltvattenstrand. Hur rengör man den bäst från salt? Hur kan man vara säker på att saltet är borta?

                            Kan lavasand vara för vasst för clown loaches, yoyo loaches och Cory's? (Har ingen erfarenhet av sanden).

                            Annat att tänka på angående lavasand?

                            Kan lavastenar vara för vassa för fiskarna eller kommer de "lära" sig att de ska hålla sig borta?

                            PS. När vi väl kommer igång sedan kan jag starta upp en egen tråd för projektet om intresse finns.
                            saltet behöver du inte ägna nån tanke åt eftersom det är så otroligt lite det handlar om så ingen fisk reagerar på det! Ska du ha fisk som vistas helt eller delvis på botten så ska du inte använda den!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            Arbetssätt...