Blanda grus och sand i akvarium, frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Blanda grus och sand i akvarium, frågor

    Har för nuvarande grus (färgat svart med kornstorlek 2-5 mm) som bottensubstrat i mitt akvarium då det sägs vara att föredra för växterna och att den mörka färgen inger trygghet för t.ex. glödbandstetror som jag har funderat på att skaffa (vill framhäva de fina färgerna), men jag är också väldigt sugen på att införskaffa Corydoras-malar som jag ju vet trivs bäst med sand. Jag har lite ljus sand liggandes som jag hade tänkt använda i ett mindre akvarium, men nu har jag fått idén att jag kanske kan ta lite av den sanden och strö i förgrunden på mitt stora akvarium som komplement till gruset. Vad tror ni, kommer detta att se naturligt ut? Kan en kombination av sand och grus att få både tetror och pansarmalar att trivas eller är det en dum idé? Malarna kanske inte nöjer sig med en liten "plätt" sand? Tacksam för feedback!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Man får nog frigöra en yta från det grövre gruset och fylla med sand, annars tenderar alltid det grövre materialet lägga sig ovanpå det finare.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Man får nog frigöra en yta från det grövre gruset och fylla med sand, annars tenderar alltid det grövre materialet lägga sig ovanpå det finare.
      Funderade också över det, får se om det fungerar i praktiken att göra så då jag har vatten i akvariet. Frågan är om man skulle behöva stötta upp det med något..

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #4
        Skilde grus och sand från varandra med större sten , rötter. Blev fint och höll sig rätt länge men med tiden blir det grus på sanden. Gruset som du vill ha bort nu kan du suga ut med en hävert men beroende på hur länge du har haft igång ditt kar kan det bli lite mulm och skräp som åker omkring.
        // Annicka

        Kommentar

        Arbetssätt...