Vad är era åsikter om svart quartz sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legion252
    • September 2016
    • 4

    Vad är era åsikter om svart quartz sand?

    A tjena.
    Ny här på forumet.

    Jag behöver lite hjälp av er kunniga.

    Har köpt mig en Juwel Rio SBX 350liters kar och nu (idag) köpte jag ca 60kg (4st 15kg´s säckar) sån här så kallad svart kvarts sand avsed för akvarium.

    Jag vet inte riktigt vad jag har gjort... jag menar, jag har en riktigt äcklig känsla i kroppen angående denna sand, nånting känns fel med den.
    Jag öppnade en säck nu ikväll för att, ja, tvätta sanden, innan den hamnar i karet, men jag tycker sandkornen ser ut som små glasskärvor, dem är liksom inte runda.

    Vet inte om jag upplever "gruset" som vass, jag menar, när jag rörde runt med den i baljan, när jag tvättade den, det gjorde liksom inte ont i händerna, det kändes inte så vass, men ändå, jag gillar inte riktigt att den ser vass ut. Sen stör det mig också lite att vissa korn är mörkgröna och inte svarta..

    Jag är väldigt förtjust i bottenlevande fiskar, och jag tänkte köra med co2 i akvariet och mkt växter. Vad tror ni om fiskarna? Typ pansarmalar och andra malar, kommer deras spröt att nöttas bort? Växterna? trivs dem med sån här sand?

    Så, vad tror ni om sån här sand? Hiss eller diss?
    Jag är ute efter svart sand, därför valde jag denna.

    Märket på sanden (Tyrol Deco Quartz) där framgår ingen kornstorlek.

    Så vad tror ni om detta? Bör jag oroa mig eller ska jag bara köra på?

    Funderar faktist att lämna tillbaka resterande säckar med sand och rädda lite pengar och köpa nåt anna sand.
    Fast mitt krav är att det ska vara svart sand. nåt märke/model ni rekomenderar?

    (Försöker ladda upp bild, men lyckas inte, har ingen behörighet att lägga till bilagor)

    Mvh
    Senast redigerad av legion252; 15 September 2016, 22:22.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Känner inte till sanden men på din beskrivning verkar den inte lämplig för t.ex. pansarmalar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13126

      #3
      Jag anser att antingen väljer man bottensubstrat efter de fiskar man vill ha eller fiskar efter det bottensubstrat man vill ha! Helst ska det vara fin sand till pansarmalar så att de kan böka ner i sanden men om man ändå väljer grövre grus så måste den vara slät.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        JBL Sansibar Black http://www.zoo.se/jbl-gravel-sansiba...variesand.html är den enda svarta akvariesanden jag har läst är lämpad för Pansarmalar, sedan finns det förstås en hel del svart grus men det brukar ju vara väl så grovt för att dom ska kunna ägna sig åt sitt silande.
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • legion252
          • September 2016
          • 4

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Känner inte till sanden men på din beskrivning verkar den inte lämplig för t.ex. pansarmalar
          Tack för din input Kjell. Men vad tycker du annars om sån här quartz sand? För mig känns det lite som leksaks sand, väldigt syntetisk. Vad jag har förstått är de nån malen mineral, därav det påminner lite om glas?

          Här kommer en bild -> http://www.ladda-upp.se/bilder/cozubmkidtpukv/


          Mvh

          Kommentar

          • legion252
            • September 2016
            • 4

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Jag anser att antingen väljer man bottensubstrat efter de fiskar man vill ha eller fiskar efter det bottensubstrat man vill ha! Helst ska det vara fin sand till pansarmalar så att de kan böka ner i sanden men om man ändå väljer grövre grus så måste den vara slät.
            Funderar faktiskt på bottensubstrat, antar att du syftar på soil? (är ingen erfaren akvarist så ursäkta om jag inte hänger med riktigt hehe)
            enda med soil är att, nu är detta en smaksak, jag gillar inte utseendet, tycker inte det ser naturligt ut, jag upplever det som små runda kulor, men jag har förstått att det är överlägset med soil för växter, så absolut jag har inte räknat bort det, men jag har dratt mig för att skaffa det. Men denna gång kommer det kanske bli så, vad tror du åheim, hur många kg behöver jag för en rio 350 liters kar?

            Mvh

            Kommentar

            • legion252
              • September 2016
              • 4

              #7
              Ursprungligen postat av KJE
              JBL Sansibar Black http://www.zoo.se/jbl-gravel-sansiba...variesand.html är den enda svarta akvariesanden jag har läst är lämpad för Pansarmalar, sedan finns det förstås en hel del svart grus men det brukar ju vara väl så grovt för att dom ska kunna ägna sig åt sitt silande.
              Den har jag faktiskt redan i ett annat mindre kar

              Fin sand att titta på, men, otroligt svår att slamsuga, allting följer med, även sand, den är lite för fin, nästan lite som damm.
              Så, jag gillar den, men, ändå inte hehe

              Mvh

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av legion252

                Tack för din input Kjell. Men vad tycker du annars om sån här quartz sand? För mig känns det lite som leksaks sand, väldigt syntetisk. Vad jag har förstått är de nån malen mineral, därav det påminner lite om glas?

                Här kommer en bild -> http://www.ladda-upp.se/bilder/cozubmkidtpukv/


                Mvh
                Jag föredrar alltid "natursand" men det är ju en smakfråga och då handlar det om min smak, inte fiskarnas
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13126

                  #9
                  Ursprungligen postat av legion252

                  Funderar faktiskt på bottensubstrat, antar att du syftar på soil?

                  Mvh
                  Nej jag menar bara ett bottenmaterial (det kan vara grus, sand, glas, lera, jord mm) det är ett samlingsbegrepp helt enkelt

                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...