Gammal myräten gran i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snuttan2011
    • August 2016
    • 1

    Gammal myräten gran i karet?

    Hejsan alla akvarieälskare,

    Jag är ny på detta förutom att vi hade ett litet akvarium när jag var barn.

    Nu till saken, igår när jag var och hjälpte min mamma flytta hittade vi en gammal rot eller träbit som blivit annsatt av något djur så att den blivit mycket vacker och skulle passa perfekt för fiskarna att simma runt. Nu har jag läst lite och det verkar vara känsligt med just gran som mamma påstår att detta är.

    Den är mycket gammal och mycket torr, känns nästan som balsaträ, så lätt är den. Hur kan jag ta reda på om det går? Jag vill ju inte ta död på fiskarna genom att testa men den kanske också är helt ofarlig. Mamma har haft den hemma inomhus i flera år, kanske mer än tio?

    Bild: https://www.dropbox.com/s/cprd2ud45o...ranen.jpg?dl=0

    Mvh
    Malin nybliven hobbyakvarist
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej och välkommen. Barrträd innehåller ju terpentin (som inte försvinner med tiden) och man brukar därför säga att man inte skall ha barrträd i akvariet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13119

      #3
      Nä hua jag provade bark från barrträd och det tyckte fiskarna inte om, dem blev förgiftade men jag bytte i stort sett allt vatten, efter jag tagit bort barken, så alla fiskar repade sig snabbt
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      Arbetssätt...