Inspirerande miljöer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Inspirerande miljöer


    Lärjeån som ligger endast ett stenkast hemifrån bjuder på många inspirerande miljöer när det gäller akvaristik, inte minst inredningsmässigt. Här är även utmärkt att drömma sig bort till våra kära husdjurs ursprungliga hemtrakter. Personligen hamnar jag i Australien, hemvisten för många av regnbågsfiskarna. Likheterna är många och jag kan nästan se fiskarna sprattla till.

    /Johan
    Senast redigerad av Marten64; 28 May 2016, 22:42.
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Så härligt att sprida tanken att leta efter inspirerande miljöer Mycket inspirerande!
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #3
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Så härligt att sprida tanken att leta efter inspirerande miljöer Mycket inspirerande!
      Visst är det, man kan ju hitta dem både på bakgården och långväga.

      /Johan

      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #4
        Mera bilder från Lärjeån.
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Ser gudomligt vackert ut. Din tanke att utvidga blicken för inredning till att tänka in sig i miljön även ovanför ytan är riktigt bra. Blir lätt att man tänker antingen eller.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            #6
            så härligt att naturen tillåts stå för nedbrytningen =d riktigt mysig å det där =D

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              #7
              Ursprungligen postat av tanteva
              så härligt att naturen tillåts stå för nedbrytningen =d riktigt mysig å det där =D
              Ja det är precis som det skall vara. Bilderna är från en sträcka som är relativt otillgänglig, man måste bland annat passera kohagar. Jag brukar gå där med hunden.

              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • Marten64

                • July 2012
                • 1020

                #8
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Ser gudomligt vackert ut. Din tanke att utvidga blicken för inredning till att tänka in sig i miljön även ovanför ytan är riktigt bra. Blir lätt att man tänker antingen eller.
                Jag har kollat in en hel del bilder och filmer där det finns Regnbågsfiskar eller har funnits, i många fall är miljöerna slående lika våra egna, jag tänker främst på Australien. Det är särskilt nu när jag anlägger en damm som jag funderar mer övergripande över och under ytan.
                Ni har ju ett stort (riktigt bra) dammreportage i senaste AE numret, där ni tar upp alternativa dammfiskar, detta fick mig ju då att tänka Regnbågsfisk. Man hittar de mest sydligaste regnbågarna i Murreyriver, där ligger temperaturen vintertid på 10-15 grader. Det är en variant av Melanotaenia Splendida, dessa skulle jag kunna ha i min damm maj-sept. Det är dock inte helt problemfritt det gäller att först komma över den rätta arten, tror att de finns i Tyskland. Sedan måste jag även lyckas fånga in dem på hösten(Kjell påtalade detta) och det kan bli svårare....

                /Johan
                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Du får väl tappa ut vatten och ta en vecka ledigt så är det väl fixat. Så himla läckert med regnbågar i dammen. Nu blev jag avundsjuk tror jag minsann.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    #10
                    men det där låter ju hur bra som helst =D

                    Kommentar

                    • Marten64

                      • July 2012
                      • 1020

                      #11
                      Sorry, we couldn’t find that page

                      Badade i närbelägna Högsjön, då passade jag på att filma några mindre mörtar, 9 sekunder in i klippet pilar en jagande abborre förbi. Vet ej om den lyckades fånga någon. Dramatik på hög nivå!


                      Skickat från min iPhone med Tapatalk
                      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...