Murgröna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Murgröna



    För tillfället jobbar jag på Stora Kornö, här ute på ön hittade jag en ilandspolad stock inklädd av gammal död/urlakad mörkgröna, tänkte genast akvarieinredning. Kan man ha murgröna i akvarium?
    Har hört att den är giftig, gäller det hela växten? Eller bara bären?
    /Johan


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerad av Marten64; 26 May 2016, 10:05.
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    #2
    om den är giftig i saften så är den ju urlakad om den drivit iland från havet =) men vilka fina bakgrunder man kunde såga ut av det där =D tjusigt värre.. =D

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      #3
      försökte kolla upp det , hittade bara att bladen skulle vara giftiga, så det bör vara saven i den som är problemet. Torr och havs driven borde kunna funka då den urlakas så pass...
      Hedera helix Växten, speciellt bladen, innehåller ämnen som bl.a. har irriterande egenskaper. Förgiftningar är ovanliga. Symtom: Magbesvär (t.ex. o...

      Senast redigerad av tanteva; 26 May 2016, 11:22. Anledning: lade in länkar

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #4
        Tack för hjälpen, visst är de fina! Jag skall hur som helst ta med mig två bitar hem(1,5x0,5 + 2,0x0,6 m) men jag måste kolla upp eventuellt gift bättre.

        /Johan
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          #5
          ja man blir avis =D så himla snyggt naturflätatde stammar får man ju inte av nån annan växt =D

          Kommentar

          • adoeri
            • April 2016
            • 16

            #6
            Intressant tråd. Väcker idéer...

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              #7
              Ursprungligen postat av adoeri
              Intressant tråd. Väcker idéer...
              Ok adoeri, vad fint, är det något du har lust att dela?
              Jag fick med mig en 2.0x0,6m bit, vi får se var den hamnar.
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • adoeri
                • April 2016
                • 16

                #8
                Jag blev bara lite inspirerad att kanske knipsa loss lite murgröna i trädgården och lägga på långtidstork. Det gäller nog att låta det torka länge och sedan blötlägga...

                Kommentar

                Arbetssätt...