Tips på inbyggt filter till hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leffeö
    • April 2016
    • 5

    Tips på inbyggt filter till hörnakvarium

    Hej,
    Nykomling som behöver tips från någon med erfarenhet av att bygga in filtermatta på bästa sätt med BTN slimline i ett hörnakvarium? Jag tänkte köra med powerheads aquaclear 70.
    Hittat massa bra tips på detta för "vanliga" akvarium, men tänkte kolla om det är någon med koll för hörnakvarium och om det är något speciellt man bör ha i åtanke av placering av filtermatta,pump,flöde insug osv.
    Tack på förhand
    Leffe
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det enda speciella man bör tänka på när det gäller hörnakvarium är väl att man måste kunna komma åt filtret (eftersom hörnet är längst in så ligger det ju långt in), men det hänger ju förstås på hur stort hörnakvariet är.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Leffeö
      • April 2016
      • 5

      #3
      Tack
      Det är en burk på 350l,det har slagit mig med om man placerar filterhörnan i hörnet att det blir bökigt med underhållet.men ser just nu ingen annan lösning än hörnet för filterplacering.

      Kommentar

      • Leffeö
        • April 2016
        • 5

        #4
        En annan fråga när jag ändå är igång.
        Väntar hem btn slimline,går det att forma dessa med värmepistol?om jag nu gör filterhörnan som tänkt så tänkte jag silikona fast lister så filtermattan går att föra upp och ner,då blir det lite som hamburgevarianten.
        Då skulle jag gärna ha btn sektionen formad efter filtret.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Nja - det är nog mycket svårt. Inget jag skulle rekommendera. Då är det ju lättare att skära till filtermattan så den passar
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Principskiss. Med lite försiktigt karvande i slimlinen så går det i princip att dölja alla skarvar. Klicka på bilden för större version

Namn: Hörn.jpg
Visningar: 102
Storlek: 55,8 KB
ID: 2354962
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Leffeö
              • April 2016
              • 5

              #7
              Tack Ken,
              Du föreslår att ha filtermattan öppen istället ser jag,kanske bättre än att köra en hel btn skiva med raster osv?

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Leffeö
                Tack Ken,
                Du föreslår att ha filtermattan öppen istället ser jag,kanske bättre än att köra en hel btn skiva med raster osv?
                I de fall där jag kört liknande konstruktion, så har jag alltid fått en massa bös i raster.

                Med en stor öppen yta på filtermattan så sprids det över större yta och bryts ner ganska fort.

                I det här fallet skulle jag kört med svart grov matta. och lite strategiskt placerade rötter o blommor, alternativt ett bra stenröse om man kör blomlöst
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Om man ser till att ha ett stort inlopp (man kan ju lägga en sten framför så det inte syns) så borde det inte vara något större problem. Jag har tidigare kört Slimline i hörnet utan problem
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Leffeö
                    • April 2016
                    • 5

                    #10
                    Tack för tipsen!
                    Med svart matta så kan man ju karva ut btn skivan så att det ser ut som en grottöppning

                    Kommentar

                    Arbetssätt...