Jula-sand dåligt för växter? Korallsand bättre?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #31
    Ursprungligen postat av R-P
    Ser inte logiken i att blanda en mindre mängd sand/grus (3kg) med 25 kilo finkornig sand. Det borde rimligen bara blanda sig och i stort ha samma täthet som tidigare.
    Diskussionen i denna tråd har nog handlat om 2 saker.
    1/ Att tillsätta några kilo korallsand är bra för stabiliteten i vattnet
    2/ men som du skriver så lär det däremot inte göra någon större skillnad för tätheten. För detta är ju sandsnäckorna bättre. Jag har alltid sådana mina akvarier

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2883

      #32
      Anser man att växterna behöver näring vid rötterna är det lämpligare att tillsätta någon form av näringskapslar/kulor direkt nedtryckta vid växterna (till dom som behöver det, crypto eller liknande). Men det viktigaste är ändå näringstillsatts till vattnet. En fördelel med finare sand är att detrius/"smuts" inte tränger ner i gruset på samma sätt, vilket kan göra bottenmateralet mera kompakt på sikt.

      Kommentar

      • montahue
        • March 2015
        • 44

        #33
        Axman. Jepp jag har sandsnäckor, började med två och när jag gräver lite i sanden nästan kryllar det av dom så dom verkar må bra

        Kommentar

        • montahue
          • March 2015
          • 44

          #34
          Sleaper Jag kör med happy life evolution plantnäring som killen på djurbutiken påstod ska slå ganska "brett". Jag har funderat på näringskulor.
          När jag gör delvattenbyte varannan vecka så brukar jag röja runt rätt mycket och djupt med "sugen" i bottnen för att jag jag varit orolig för att det skulle samlas farliga gaser där, men jag det kanske or onödigt och dåligt för tillväxten av gödning. Jag har ju nu också sedan ett par månader som sagt mycket gott om sandsnäckor..

          Kommentar

          • montahue
            • March 2015
            • 44

            #35
            Jag bifogar en bild som förhoppningsvis visar ungefär hur algerna ser ut. Den större sten och dödskallen tog jag upp och skrubbade näst intill rena för 3-4 veckor sedan och nu ser de redan ut såhär. Som det ser ut för mig är färgen rödbrun. Jag har också en slimline amazonas bakgrund och jag brukar vid vattebyten skrubba bort det värsta med en borste (det kanske är en dålig idé?)

            Tidigare gjorde jag detta typ en gång i månaden men nu växer algerna på bakgrunden till betydlig mer på en vecka än det gjorde på en månad förut. Grunden i algtillväxten på bakgunden är av samma lila-bruna nyans som stenen/dödskallen fast måttligare, sen växer det på gröna "mossfärgade" alger som efter max 2 veckor nästan helt täcker bakgrunden.

            Jag har testat en 4-veckors behandling med ett rätt dyrt algbekämpningsmedel. Det hände inget förens just efter jag avslutat behandlingen Jag upplevde att algtillväxten saktats ner ganska rejält men efter ett par veckor var det samma igen.

            Jag kanske ska köra en kur till med algbekämpningsmedel samtidigt med tätare vattenbyten? Fast det är extra drygt att köpa dyra vattenpreparat när man inte ens är säker på vilken sorts alger man har. Om bilden säger något är jag tacksam för tips.



            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #36
              Algbekämpningsmedel begränsar ju ofta också tillväxten av akvarieväxterna och att akvarieväxterna växer bra är ju det bästa sättet att begränsa tillväxten av alger så jag hade definitivt inte använt sådant. Bättre istället att plantera fler snabbväxande växter och öka på vattenbytena
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...