sandlådesand på Plantagen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrZander
    • February 2015
    • 13

    sandlådesand på Plantagen

    Såg att man på Plantagen sålde sand för sandlåda (om det var för barnens lek eller för halkskydd vet jag ej). 39:- för 15 kg och den såg fin ut vad jag kunde se, lite skillnad mot 150:- i akvariebutiken. Någon som har någon åsikt i frågan?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Sandlådesand blir alltför kompakt. Den skall ju gå att "baka sandkakor med".
    Finns det möjlighet att ta sig till Hornbach så har dom sand/grus till bra pris, annars finns väl blästersand på t.ex. Biltema som vissa tydligen använder.

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      Sand eller fogsand heter det nuförtiden , den grova sorten ska vara bäst.
      För cement- fog- och putsbruk, såbäddsmaterial och dressning av gräsmattan, sandning, golfbunkrar, akvarier m.m. OBS! Får ej användas som blästermedel vid fristråleblästring. Vikt: ca 16 kg (± 1 kg).
      / dtoppen /

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #4
        Jag använde Biltemas sand i mitt akvarium förut men den blev för kompakt, det blev ingen rörelse eller biologi i den. Det låg smuts på sanden efter ett tag och "dammsög" jag sanden grävdes smutsen bara ner i sandlagret. Jag har bytt till sten och har nu kristallklart fräscht vatten. Jag förespråkar inte sand men många är förtjusta i sand och får det att fungera bra.
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        Arbetssätt...