Kuperad höjd i botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    Kuperad höjd i botten

    Är det någon som har bra tips på hur man skapar olika höjder i botten på ett bra sett. Har ett 310liters kar med ca 60kg grus i botten.
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    #2
    Hej!
    Ingen aning tyvärr, men det skulle bli intressant att läsa
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag brukar limma fast frigolitskivor på botten där jag vill ha upphöjningar. Dom kan man ju också lätt skära i så att det t.ex. bli en sluttande yta. Se dock till att sedan täcka dom väl med stenar och/eller grus eftersom vitt synd väldigt bra om det råka lysa igenom
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Funkar ju bra att skapa terrasser med hjälp av stenar som stöd. Men har man ett väldigt fint grus/sand så blir det knepigare, t.ex. grus med fraktionen 2-4mm fungerar bra medans fin sand har förmågan att "plana ut" efter ett tag.

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          #5
          Jag har kollat en del på aquascaping på tuben och många använder plastskivor som dom skär till i lämplig storlek och trycker ned i sanden med lite mellanrum så att det stöttar. Även för att avgränsa mellan olika typer av substrat så de inte ska blandas ihop. Det kanske är värt att prova?

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            #6
            Som de andra skriver, höjder eller terrasser med hjälp av sten och plastskivor (plexiglas) är nog det lättaste.
            Jag gjorde en gång som så, att jag la upp ett gäng sten så det bilda liksom en onaturligt "rund" ring, Sen silikona jag fast tillskurna plexiglas remsor/bitar på insidan av ringen och mot stenarna. Skivorna måste naturligtvis ligga dikt an bottenglaset. Detta för att den fina sanden inte skall flyta ut med tiden. Till sist, maskera plexiglaset med silikon och strö sand från utsidan mellan stenarna. Du kan göra likadant med en rot tex. Tänk att du finner en rot med formen av en halvmåne. Placera plexiglas, för ögat sett, på insidan av roten. Lägg sedan roten i ett hörn av akvariet och fyll upp med sand.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              Nåt som funkar mycket bra och ser bra ut också är MOPANI rötter! Bara lägga den där man vill ha den sen fylla sand/grus bakom den! Eller va sjutton det går väl bra med vilken rot som helst, bara att i mitt fall använde jag mopani
              Senast redigerad av åheim; 11 March 2016, 17:59.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Back to Nature bakgrunder finns det ju av olika slag och borde väl fungera att såga till och limma på glasskivor oxå.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                Arbetssätt...