Sanden, gruset hur upplever ni det i form av hur skitigt det blir...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    Sanden, gruset hur upplever ni det i form av hur skitigt det blir...

    Hej
    Jag har just bytt till finkornig sand, det skall ju vara bra för malar och lite allt möjligt.
    Men jag har även fått höra att det är svårare med det, pga att det inte *filtrerar* så bra nere i det. Att växter dör, och att man efter ett tag får svavel och andra beskymmer.

    JAg hade sån där leca liknande kulor innan, men jag gillade inte den röda färgen så mycket. Men jag kan förstå hur bakterier som är bra kan leva bättre i detta då det alltid finns plats för lite mer syre i en sådan botten , samt att näringen från fisk bajsen tränger ner bättre. Logiskt tillå med.

    Så jag undrar hur ofta är ni och bökar runt i sanden, den fin korninga ?

    Fick rådet att vara där och röra minst en gång i vecka för att se till att näring till växter osv skulle ens kunna tränga ner.

    Han är dock väldigt erfaren akvarist och brukar föreläsa om lowtech, så han vet ju lite vad han pratar om.

    Men jag är nyfiken , märker ni av mer växtdöd fiskdöd eller byter ni ut allt 1 gång om året...beroende på storlek...
  • Boklanda
    • February 2016
    • 3

    #2
    Enahanda bottnar gör hela fiskmiljön mindre naturlig och mindre fängslande. Varför har vi akvarier? Alla verkar ha sand av något slag, glasskål med guldfisk är ute. Så varför denna enformiga sand med en kornstorlek och en färg? Jag yttrar mej inte om Malawi- Tanganyikaciklider, dom kanske ska ha kritvit finsandbotten, vad vet jag? Men annars är våra fiskar oftast från rinnande vatten med mycket varierade bottnar. Underbart vacker grusig sand med olika färger och mönster hos kornen finns att hämta på många stränder i sjö och hav liksom i bäckar och åar. Behövs bara lite omröring i rent vatten, så är stans bästa bottenmaterial klart att möblera med.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #3
      Ursprungligen postat av Boklanda
      Enahanda bottnar gör hela fiskmiljön mindre naturlig och mindre fängslande. Varför har vi akvarier? Alla verkar ha sand av något slag, glasskål med guldfisk är ute. Så varför denna enformiga sand med en kornstorlek och en färg? Jag yttrar mej inte om Malawi- Tanganyikaciklider, dom kanske ska ha kritvit finsandbotten, vad vet jag? Men annars är våra fiskar oftast från rinnande vatten med mycket varierade bottnar. Underbart vacker grusig sand med olika färger och mönster hos kornen finns att hämta på många stränder i sjö och hav liksom i bäckar och åar. Behövs bara lite omröring i rent vatten, så är stans bästa bottenmaterial klart att möblera med.
      Riktigt bra skrivit. Håller fullständigt med.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hur finkornig är din sand? Jag har tämligen finkornig (men plockad i naturen så det är delvis blandat) och jag gör aldrig ren botten i mina akvarier.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          #5
          Lustigt inte någon stans står det hur finkornig sanden är, för mig är allt sand som är under 1 mm stora korn från typ 2mm och uppåt börjar det lika grus.
          Min sand är väldigt fin tror jag läste nånstans när jag köpte den 0,1-0,5 men jag kan ju ha fel den heter sansibar från JBL färg dark .
          När det gäller bottnar och hur dom fungerar, tycks det finnas lite olika åsikter om. Endel hävdar du skall röra om ofta för att få ner näring i finkorniga bottnar, och gå över med *sugarn* minst en gång i veckan. Samt man bör ha storstädning 1 gång om året med total genom sköljning av gruset.

          Andra gör aldrig rent, en del andra tycker det är som bäst när det kommer lite .. å vad heter det nu mulmuln.. hmm kanske inte men.. ja åsikterna går isär. Men så länge det bara är åsikter och inte fisken blir lidande spelar det ju eg ingen roll..så länge fiskarna mår bra.. men likförbaskat... det blir mye att ta in.. gör si gör så ... å dom dumskallarna som inte fattar .. å bla bla...

          Kommentar

          • Robot
            • February 2004
            • 1174

            #6
            Jag håller med, blandad är snyggast.För hur ofta är sanden homogen i naturen? Jag kör på Kjells metod förresten, byter bara vatten utan att göra rent gruset/sanden.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Är sanden extremt fin så behöver den ofta luckras upp annars blir den "stenhård" och gaser kan bildas. Ett tips är också att ha malajsiska sandsnäckor för de luckrar upp en del.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                #8
                Med andra ord så borde jag röra om i blästersanden som jag har i ett av karen då... Om nu inte posthornssnäckor gör samma jobb som malayerna. Jag har inte märkt att växterna mår dåligt i sanden i alla fall. Det är väl 2 3 månader sen jag gjorde om i det karet och sköljde igenom sanden. Innan dess hade den legat i ett halvår eller så.

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  #9
                  posthornen gräver inte ner i sanden som malaysika snäckorna gör dock...
                  Nu är det ju startat så här men jag har annan sand som är kvar sedan förut, men jag får nog köpa ny så jag får svart men större korn... kanske runt 0.5 cm ist för mm

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    #10
                    attans posta för tidigt =P

                    tror jag kommer få göra om allt om ca 5 månader eller så, min plan nu är att när jag gör vattenbyten att jag rör om samtidigt.
                    Tänker tejpa fast en strumpsticka i änden på häverten så jag rörom och suger samtidigt.
                    Risken för svavel och annat är tydligen värre men sådan här sand än med lite grövre. Men räkorna verkar gilla den, förstår dock att dem även uppskattar mer gles sand där deras räklingar när dom är nykläckta kan gömma sig.

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      #11
                      det slog mig nu... skall man ha bottenfliter när man har sådan fin sand ?
                      Sugs inte all sand bort då ?.... måste man ha bakgrund för det så man har den ytan som filter ... oj...

                      Kommentar

                      • stefanr72
                        • November 2010
                        • 1026

                        #12
                        Bottenfilter och fin sand går inte ihop...

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          #13
                          det var det jag trodde , eller fick ihop i huvet...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...